Fot. YouTube

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym katamaranie, który został przekazany hiszpańskiemu armatorowi Naviera Armas.

Francja szuka operatora promowego dla popularnej trasy

Władze francuskiego departamentu Manche (w regionie Normandia) pilnie poszukują operatora promowego, który od przyszłego roku zacznie obsługiwać połączenia pomiędzy północnym zachodem Francji a Wyspami Normandzkimi. Jest to pokłosie wygasającej umowy na przewozy w tym regionie, realizowaną przez Manche Iles Express. Dotychczasowy przewoźnik obecny jest na tej trasie od 2005 r. Nowa umowa miałaby wejść w życie w kwietniu 2022 r.

Armas odebrał nowy prom

Hiszpańska Naviera Armas już wkrótce udostępni swój nowy prom. Przewoźnik specjalizujący się w obsłudze połączeń na Wyspy Kanaryjskie oficjalnie odebrał swój nowy katamaran od firmy Incat Tasmania. To 111-metrowy statek, który będzie pływać pod nazwą Volcan de Taidia. Jest to siostrzana jednostka znanego z floty Naviera Armas promu Volcán de Tagoro, zbudowanego w 2019 r. Tym samym flota przewoźnika powiększyła się do 11 statków. Volcan de Taidia może przyjąć na pokład 1200 pasażerów, dysponuje pasem ładunkowym o długości 595 m, a dodatkowo może pomieścić 219 pojazdów osobowych (lub 419 w sytuacji, gdy przewozi wyłącznie pojazdy osobowe). Nowy statek rozpoczął już podróż w kierunku Wysp Kanaryjskich. “Jesteśmy podekscytowani, że mamy już tę siostrzaną jednostkę promu Volcán de Tagoro, którego niesamowita wydajność i korzyści wzniosły jakość transportu morskiego na najwyższy poziom” – powiedział Antonio Armas z Naviera Armas.

Pomimo przeszkód, DFDS zbuduje prom na wodór

Unia Europejska odrzuciła wniosek DFDS o dofinansowanie projektu budowy ekologicznego promu zasilanego wodorem. Duński armator nie porzuca jednak swoich planów. Przewoźnik poinformował, że wraz z odmową wsparcia w ramach Funduszu Innowacyjnego (do wydania z tej puli jest ok. 10 mld euro), prom zostanie zaprojektowany i zbudowany w ramach współpracy z wieloma partnerami. Już teraz, poza DFDS, w projekt zaangażowane są takie firmy, jak: ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register czy Knud E. Hansen. Pierwotnie armator zakładał, że nowoczesny prom wejdzie na trasę już w 2027 r. i będzie woził pasażerów oraz fracht pomiędzy Oslo, Kopenhagą i Frederikshavn. Wstępne plany mówiły o statku, który przyjmie na pokład 1800 pasażerów, 380 pojazdów osobowych oraz 120 pojazdów ciężarowych.

Stena Line i port Frederikshavn z ważnym porozumieniem

Popularny szwedzki armator oraz lokalni urzędnicy i władze portu Frederikshavn zawarły istotne porozumienie, zgodnie z którym przewoźnik przed końcem bieżącej dekady ma zacząć obsługiwać połączenia z duńskim miastem dwiema jednostkami bezemisyjnymi. Dzięki temu połączenie Goteborg-Frederikshavn stanie się pierwszą na świecie trasą tego typu (długość trasy, wielkość statków wyznaczonych do obsługi serwisu), obsługiwaną statkami zero-emission. Do obsługi połączeń wyznaczone zostaną promy elektryczne typu Stena Elektra, których koncept Stena Line zaprezentowała już wcześniej. “Mamy ambicję, by wieść prym w zakresie rozwoju żeglugi bezemisyjnej i zrównoważonego transportu na morzu. To dlatego inwestujemy w nowe technologie i różne paliwa alternatywne” – powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.

Przetasowania we flocie DFDS

Firma DFDS wprowadza kilka zmian w swojej flocie. Dotyczą one m.in. trasy Rosslare-Dunkierka. Armator poinformował, że na tej popularnej linii prom Kerry zostanie zastąpiony przez ro-pax Regina Seaways (do tej pory obecny na trasie Kilonia-Kłajpeda). Statek Kerry z kolei zostaje przesunięty na Morze Bałtyckie, gdzie dołączy on do jednostek Optima Seaways oraz Patria Seaways. Wspólnie będą obsługiwać trasę Kłajpeda-Karslhamn. Przetasowania będą miały wpływ na rozkład rejsów na trasach z/do Irlandii. Jak tłumaczy armator, stanie się on bardziej korzystny dla klientów korzystających z przepraw w tym regionie.  

Innowacyjna usługa na rynku transportowym

Firmy transportowe oraz ich klienci coraz śmielej korzystają z nowatorskich rozwiązań, które z jednej strony pozwalają na obniżanie kosztów i zwiększenie efektywności, a z drugiej – umożliwiają szybko pozyskać zaufanego kontrahenta. Jednym z rozwiązań łączących wszystkie te atuty jest platforma T-BASE, która pozwala na podjęcie współpracy spedytorom oraz firmom transportowym. Jest to bardzo prosty i intuicyjny serwis, który jest swoistym “miejscem spotkań” i umożliwia załatwienie wszystkiego w jednym miejscu. Spedytor rejestruje ładunek, następnie przewoźnicy dokonują wyceny, a spedytor dokonuje wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty. Wszystko odbywa się ekspresowo. O atutach korzystania z takiego systemu można się przekonać, klikając w ten LINK.

Tunel do Świnoujścia wydrążony

Jedna z ważnych inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych w Polsce, osiągnęła kolejny kamień milowy. Chodzi o budowę tunelu pod Świną. Drążąca go maszyna przedostała się już do ściany odbiorczej na wyspie Wolin. W najbliższym czasie prowadzony będzie demontaż maszyny TBM; rozpoczną się też prace związane z wykończeniem tunelu – ułożona zostanie płyta, na której znajdzie się jezdnia i rozpocznie się wyposażanie tunelu w niezbędne instalacje. Całość ma być gotowa za rok. Tunel pod Świną wpłynie na znaczące usprawnienie komunikacji z wyspą Uznam. To bardzo ważna inwestycja nie tylko dla turystów podróżujących w sezonie po Pomorzu Zachodnim, ale też dla branży logistycznej i transportowej. Tunel będzie miał blisko 1800 m, co czyni z niego najdłuższy podwodny tunel w Polsce.

Źródło: PromySKAT