Beneficjentem zamówienia jest stocznia Marine Specialised Technology z Liverpoolu.

Stocznia MST wykona oba zamówione okręty w ramach 6-cio letniego kontraktu, obejmującego również wsparcie ich eksploatacji w czasie 4 pierwszych lat służby. Pierwszy z kutrów ma wejść do służby na przełomie lat 2021/22 a drugi 2022/23. Budowa każdego z nich ma potrwać około 18 miesięcy a łączna wartość umowy wynosi 9,9 mln GBP. Realizacja tej umowy spowoduje utrzymanie 30 i utworzenie dodatkowych 25 miejsc pracy. Nowe jednostki mają zastąpić w służbie 2 obecnie używane kutry typu Archer. Te jednostki tj. HMS Pursuer (P273) i HMS Dasher (P280) zostały przydzielone do  Gibraltar Squadron na początku roku, jako rozwiązanie tymczasowe, w miejsce wcześniej używanych HMS Scimitar (P284) i HMS Sabre (P285). Kutry te były specjalnie zaadaptowanymi na potrzeby garnizonu gibraltarskiego jednostkami cywilnymi, które weszły do służby w 2003 roku w miejsce oddelegowanych po ataku z 11 września 2001 na Cypr kutrami typu Archer. Tak więc po zużyciu się „prowizorycznych” rozwiązań, Gibraltar otrzyma jednostki zamówione specjalnie na jego potrzeby.

Nowe jednostki maja mieć długość 19 m, prędkość ponad 40 węzłów, napęd w postaci 3 silników wysokoprężnych Volvo D-13 1000 o mocy po 1000 KM każdy i 3 pędników strugowodnych MJP350X, załogę 6 osób i 6 miejsc dodatkowych. Uzbrojenie patrolowców mają stanowić 3 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm i opcjonalnie wkm kalibru 12,7 mm.

Warto dodać ze projekt kutrów powstał we współpracy z biurem BMT Technology, znanym z uczestnictwa w projektowaniu nowych brytyjskich lotniskowców i fregat typu 31e (opracowanych w wyniku adaptacji projektu duńskich fregat Iver Huitfeldt).

Podpis: Tomasz Witkiewicz