Fot. SAAB

Dnia 16 grudnia br. Saab, po przeprowadzeniu prac modernizacyjnych (Mid-life Upgrade), przekazał Szwedzkiej Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV) drugi okręt podwodny typu Gotland.

Saab zakończył prace modernizacyjne na okręcie HMS Uppland. Spółka podjęła wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia wymaganej gotowości operacyjnej jednostki, co oznaczało spełnienie wymagań w zakresie instalacji nowych czujników i systemów nawigacyjnych, zwiększając możliwości okrętu. Przekazanie HMS Uppland odbyło się dziś podczas uroczystości w Karlskronie w Szwecji.  

HMS Uppland to drugi okręt podwodny typu Gotland, który przeszedł gruntowną modernizację i uzyskał status gotowości operacyjnej.

„Okręty podwodne typu Gotland cieszą się międzynarodowym uznaniem, którego życzyłoby sobie wiele innych okrętów podwodnych, dzięki zdolnościom ukrywania swojej pozycji oraz wytrzymałości, które wykraczają poza możliwości innych jednostek. Zdolność Szwecji do produkcji światowej klasy okrętów podwodnych jest wynikiem ścisłej współpracy między przemysłem obronnym, Szwedzką Administracją ds. Materiałów Obronnych i Marynarką Wojenną Królestwa Szwecji. Jako Saab jesteśmy dumni, że najnowsze i najnowocześniejsze technologie podwodne są już dostępne na pokładzie zarówno HMS Uppland, jak i HMS Gotland” – powiedział Lars Tossman, prezes Saab Kockums

W HMS Uppland zainstalowano i zmodyfikowano 50 różnych systemów, z czego 20 to zupełnie nowe urządzenia, które w przyszłości będą wykorzystywane w kolejnej generacji okrętów podwodnych typu Blekinge. Oznacza to m.in. nowe możliwości analizy otoczenia okrętu za pomocą tzw. Masztu optronicznego (Optronic Mast), zastępującego tradycyjny peryskop i powiązany z nim system zarządzania.

Okręty podwodne typu Gotland budowano w latach 1990-1997. Na tę klasę okrętów podwodnych składają się trzy jednostki, które przeszły niewielkie modyfikacje w trakcie pierwszej części cyklu życia. HMS Gotland był pierwszym okrętem tej klasy, który przeszedł modernizację typu Mid-life Upgrade. Okręt został podzielony na dwie części, aby możliwe było przeprowadzenie bardziej zaawansowanych prac modernizacyjnych.

Źródło: SAAB