Ship Zero / Portal Stoczniowy

Australijski rząd ogłosił, że elementem programu pozyskania nowych fregat wielozadaniowych SEA 5000 będzie także budowa stacjonarnego centrum szkoleniowego Ship Zero. Jego budowa pochłonie 670 mln dolarów.

Centrum treningowe powstanie w jednej z baz australijskiej marynarki wojennej. Australijski rząd nazwał je „Ship Zero”. Będzie to ośrodek wyposażony w nowoczesne technologie, dzięki którym znaczą część elementów szkolenia marynarzy, które do tej pory odbywały się na morzu, będzie można realizować w lądowym centrum kompetencyjnym.

Zobacz też: Megakontrakt dla BAE Systems. Koncern zbuduje dziewięć fregat dla Australii.

Australijskie władze podkreślają, że dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, nowe fregaty pozyskane w ramach programu SEA 5000 będą mogły więcej czasu spędzać na operacjach morskich oraz ćwiczeniach z sojusznikami i partnerami. Ponadto nowe fregaty będą o wiele bardziej zaawansowane technologicznie niż te, którymi obecnie dysponuje Royal Australian Navy. Ich wprowadzenie do służby, oprócz nowego centrum treningowego, będzie wymagało także rozbudowy infrastruktury portowej w bazie norweskiej marynarki wojennej HMAS Stirling. Inwestycje w tym zakresie również wpisują się w projekt Ship Zero.

Modernizacja obiektu obejmie m.in. rozbudowę nabrzeży, budowę nowych budynków przeznaczonych do konserwacji i przechowywania sprzętu. Powstanie też nowe zaplecze wsparcia, np. obiekty medyczne oraz służące zakwaterowaniu marynarzy.

Zobacz też: Grupa Vard zbuduje trzy okręty dla norweskiej straży przybrzeżnej.

Ship Zero będzie lądowym centrum dowodzenia okrętami, a także centrum serwisowym i bazą szkoleniową dla załóg jednostek. Obiekt zostanie wyposażony infrastrukturę umożliwiającą testowanie systemów okrętowych oraz trening marynarzy.

Jak podkreśla australijska marynarka wojenna, szkolenie załóg fregat rakietowych klasy Hunter, które Australia pozyska w ramach programu SEA 5000, będzie odbywało się nie tylko na morzu, ale także właśnie w nowym centrum, przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii oraz wirtualnej rzeczywistości.

Harmonogram projektu zakłada, że budowa obiektu ruszy w 2019 r.

Podpis: tz

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.