Budowa mostu zwodzonego nad Martwą Wisłą w Sobieszewie zbliża się do finału. W lipcu most został zaryglowany, a obecnie trwają prace związane z montażem siłowników do konstrukcji mostu.

Według oficjalnych zapowiedzi, nowym mostem zwodzonym będzie można przejechać już na początku października, a cała inwestycja zostanie zakończona do końca listopada. Ten ostatni termin nie jest przypadkowy: otwarcie zwodzonej przeprawy zaplanowano w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, a sam obiekt otrzyma nazwę Mostu Niepodległości.

Zobacz też: Port Gdynia rośnie razem z przeładunkami. Wielkie inwestycje.

Jak informowały media, w lipcu zakończono najtrudniejszą część budowy mostu, czyli montaż dwóch zwodzonych przęseł prowadzących na Wyspę Sobieszewską. Była to pierwsza tego rodzaju operacja inżynieryjna przeprowadzona w naszym kraju. Gdański most będzie konstrukcją o najdłuższej rozpiętości skrzydeł w całej Polsce.

Obecnie trwa montaż siłowników do konstrukcji mostu oraz montaż zasilaczy hydraulicznych, dzięki którym będzie możliwe podnoszenie oraz opuszczanie przęseł mostu. Za rozwiązania z zakresu hydrauliki siłowej oraz automatyki odpowiadają inżynierowie z gdyńskiej firmy Hydromega, która dostarcza także rozwiązania okrętowe. Firma uczestniczy np. w projekcie naprawy głównej sonaru na okręcie polskiej marynarki wojennej ORP Sarbsko, a także była obecna w budowie promu Elektra. Ponadto Hydromega w konsorcjum z firmami RHS oraz Amek Offshore dostarczy systemy hydrauliczne oraz urządzenia do dwóch kolejnych niszczycieli min Kormoran II dla marynarki wojennej. Systemy Hydromega znajdują się też na wyposażeniu pierwszego z serii trzech nowych niszczycieli min.

Zobacz też: Trałowiec ORP Sarbsko w doku. Otrzyma lepszy sonar.

Bezpośrednio za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum czeskiego przedsiębiorstwa Metrostav oraz gdyńskiego Vistalu.

Most nad Martwą Wisłą będzie mierzył w maksymalnej rozpiętości 181,5 m. Czas jego pełnego otwierania będzie wynosił tylko 150 sekund. Cała inwestycja warta jest 59 mln zł.

Podpis: tz

Przemysł okrętowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.