Zakład na Ostrowie Brdowskim realizuje kolejny kontrakt z zakresu wielkogabarytowych konstrukcji stalowych. To prawie kilometrowy most, który przetransportowany zostanie do Norwegii.

Klientem jest Bladt Industries – międzynarodowy producent, specjalizujący się w dostawach olbrzymich, kompleksowo wyposażonych konstrukcji stalowych m.in. z obszaru offshore, oil&gas czy infrastruktury drogowej. Docelowo stalowa konstrukcja mostu będzie mierzyć 805 m i ważyć ok. 4100 ton. Mosty o takich gabarytach nie są już często budowane i zlecenia na nie nie zdarzają się tak często jak na mniejsze konstrukcje, stąd i konkurencja jest większa, gdy pojawia się przetarg na duży most. Dlatego pozyskanie tego kontraktu i realizacja takiej produkcji jest znaczącym sukcesem. Tego typu konstrukcja infrastruktury drogowej powstanie w szczecińskim zakładzie po raz pierwszy.

Materiały do produkcji dostarcza klient. Kilka tygodni temu rozpoczęło się cięcie materiału i spawanie pierwszych płatów do budowy pierwszej sekcji. W sumie powstanie 7 sekcji (przęseł) mostu, każda o długości do ok. 120 metrów. Najcięższa z nich ważyć będzie ponad 650 ton. Załadunek planowany jest na czerwiec 2020. Wszystkie sekcje zostaną załadowane na dwie, wynajęte przez klienta barki. Umowa na produkcję mostu dla Norwegii została podpisana w czerwcu tego roku.

Ogromnym atutem szczecińskiej fabryki w realizacji kontraktu są zaawansowane technologie spawalnicze stosowane w zakładzie i jakość pracy, a także rozwiązania logistyczne. Przy fabryce znajduje się rozległy plac składowy, na którym magazynowane będą poszczególne gotowe części realizowanego projektu, a co najważniejsze – przy ich produkcji i załadunku na barki wykorzystana zostanie najwyższa w Europie, prawie 120-metrowa suwnica bramowa. Pozwala ona na prace załadunkowe ogromnych konstrukcji stalowych, bez konieczności ich transportu w częściach i montowanie na miejscu u klienta. Nie bez znaczenia dla klientów jest także lokalizacja zakładu u wyjścia na tor wodny Szczecin-Świnoujście, pozwalająca na sprawny transport drogą morską, praktycznie bezpośrednio z hal produkcyjnych, co znacznie obniża koszty transportu, leżące po stronie kontrahentów.

Obecnie w zakładzie realizowana jest jeszcze: produkcja dźwigów typu STS dla portu w Kłajpedzie (na zamówienie firmy Konecranes, umowa podpisana jesienią 2018 roku) oraz platform dla fundamentów farmy wiatrowej na Morzu Północnym (dla Energomontażu Północ Gdynia).

Rozpoczęta realizacja ‘projektu mostowego’ wpisuje się w budowanie szerszej oferty zakładu, którego kompetencje nie ograniczają się wyłącznie do produkcji branży offshore. Celem spółki jest zbudowanie marki, której rozwiązania technologiczne i produkcyjne będą atrakcyjne także dla klientów innych gałęzi przemysłu, pozwolą na elastyczne podejście do oczekiwań potencjalnych kontrahentów, a tym samym umożliwią uniezależnienie się zakładu od segmentu offshore oraz wahań rynkowych w tej branży.

Źródło: ST3