Fińska stocznia Meyer Turku opóźnia o jeden miesiąc przekazanie wycieczkowca Costa Smeralda, pierwszego statku napędzanego paliwem LNG we flocie Costa Cruises. Początkowo przekazanie wycieczkowca miało nastąpić w połowie października, nowy termin mówi o połowie listopada.

Stocznia Meyer Turku opóźnienie tłumaczy tym, że budowa statku napędzanego LNG jest procesem bardzo skomplikowanym i złożonym. Jednostka o masie 180 tys. ton brutto jest znacznie większa niż ostatnio zbudowany w tej stoczni statek.

Jeszcze pod koniec maja zapowiadano,  że statek wycieczkowy Costa Smeralda swój pierwszy, 15-dniowy rejs rozpocznie 20 października w Hamburgu.

Ceremonię nadania imienia statkowi planowano w Savonie 3 listopada. Costa Smeralda swoją nazwą ma przypominać jedno z najpiękniejszych miejsc turystycznych na Sardynii (Szmaragdowe Wybrzeże).

Z kolei 4 listopada miał się rozpocząć 6-dniowy rejs inauguracyjny, który wyruszyć miał z Savony i poprowadzić poprzez Barcelonę, Marsylię i Civitavecchię.

Costa Smeralda będzie kursować w zachodniej części Morza Śródziemnego do kwietnia 2021 roku, podczas tygodniowych rejsów będzie odwiedzać Savonę, Marsylię, Barcelonę, Palmę de Mallorca, Civitavecchię i La Spezia.

W sumie na statku pasażerowie będą mieli do dyspozycji 2 612 kabin, w tym 28 apartamentów, 106 kabin z tarasem, 1 522 kabiny z balkonem, 168 kabin zewnątrznych i 788 kabin wewnętrznych.

Costa Smeralda będzie pierwszym statkiem Costa napędzanym skroplonym gazem ziemnym (LNG), najczystszym na świecie paliwem kopalnym. Będzie to stanowić przełom ekologiczny, który poprawi jakość powietrza poprzez niemal całkowite zapobieganie emisji pyłów i tlenków siarki na morzu i w porcie. Znacząco zmniejszy się również emisja tlenków azotu i dwutlenku węgla.

Costa Smeralda należy do statków wycieczkowych typu Helios. Latem 2015 roku największy na świecie wycieczkowy holding morski Carnival Corporation (do którego należą takie marki wycieczkowe jak m.in. AIDA Cruises, Carnival Cruise Lines, Seabourn Cruise Line czy właśnie Costa Crociere działająca pod nazwą Costa Cruises) zlecił stoczniowej grupie Meyer budowę czterech takich jednostek.

Kontrakt w ostatecznym brzmieniu został podpisany w kwietniu rok później Zgodnie z nim po dwa statki zasilą floty armatorów AIDA Cruises oraz Costa Cruises.  Dostawa drugiego siostrzanego statku Costa Smeralda, również zbudowanego przez Meyer-Turku, ma nastąpić w 2021 roku.

Według serwisu cruisemapper.com koszt budowy oraz wyposażenia nowego statku flagowego Costa Cruises to 950 mln dolarów (790 mln euro). Jednostka mierząca 337 metrów długości i 42 metry szerokości będzie mogła zabrać w rejs 6 500 pasażerów. Dodatkowo załoga oraz personel okrętowy będzie liczyć ponad 1 600 osób.

Podpis   ER