Saab Gotland / Portal Stoczniowy

W ostatni piątek w należącej do szwedzkiego koncernu obronnego Saab stoczni w Kalrskronie rozpoczęły się próby morskie zmodernizowanego okrętu HSwMS Gotland. To jedna z trzech jednostek tego typu, którymi dysponuje szwedzka marynarka wojenna.

Zmodernizowany przez Saab okręt podwodny rozpoczął służbę w szwedzkiej marynarce wojennej w połowie lat 90. To pierwsza z trzech jednostek typu A-19 zbudowanych przez szwedzkie stocznie. Okręt mierzy 62 m długości i 6,2 m szerokości. Jego wyporność na powierzchni wynosi 1 580, a w skład załogi wchodzi 25 oficerów i marynarzy.

Kompleksowa modernizacja „mid-life upgrade” okrętu HSwMS Gotland zakończyła się w czerwcu bieżącego roku. Dzięki wykonaniu szeregu prac i wprowadzeniu wielu nowych rozwiązań technologicznych jednostka będzie mogła z powodzeniem służyć na morzu po 2025 roku.

– Próby morskie to ważna faza projektu modernizacji – mówi Gunnar Wieslander, prezes spółki Saab Kockums. – Po raz pierwszy załoga będzie obsługiwać nowe systemy w prawdziwym środowisku. Po intensywny szkoleniu w lądowym ośrodku szkolenia, marynarze będą mogli teraz zobaczyć prawdziwy potencjał swojego okrętu podwodnego – dodaje.

Zobacz też: Enamor: zaawansowane technologie szansą dla firm z sektora morskiego.

Na czym polegała modernizacja okrętu, zrealizowana przez Saab? Szwedzki koncern obronny podkreśla, że obejmowała ulepszenie kluczowych systemów okrętowych, m.in. napędu niezależnego od powietrza (AIP) Stirling, czy usprawnieniu systemu walki. W tej ostatniej dziedzinie Saab należy do globalnych liderów, a na system zarządzania walką (CMS) szwedzkiego pochodzenia zdecydowało się już wiele marynarek wojennych różnych państw świata.

Zmodernizowany Gotland wychodzi w morze. Fot.: Saab
Zmodernizowany Gotland wychodzi w morze. Fot.: Saab

Zmodernizowany Gotland otrzymał też nowoczesny masz optoelektroniczny. Inżynierowie Saaba zastąpili nim tradycyjny peryskop, co istotnie zwiększyło możliwości obserwacyjne i świadomość sytuacyjną okrętu. Co ważne, unowocześniony Gotland otrzymał ponad 20 systemów, które zostaną zainstalowane na nowym okręcie podwodnym typu A26, budowanym już dla marynarki wojennej Szwecji.

– Ponowne wprowadzenie do służby okrętu podwodnego Gotland jest ważnym kamieniem milowym w ewolucyjnym rozwoju szwedzkich okrętów podwodnych. Po kompleksowej modernizacji, integracji systemów nowych generacji, takich jak nowy silnik Stirlinga, czujników i funkcjonalności związanych z jego zarządzaniem, Gotland stanie się niemalże zupełnie nowym okrętem podwodnym, gotowym do prowadzenia działań na całym świecie – w czerwcu, podczas uroczystego zakończenia modernizacji okrętu HSmWS Gotland mówił Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.

Zobacz też: Odbudujemy polskie wybrzeże. Rozmowa z ministrem Markiem Gróbarczykiem.

Na zmodernizowanym Gotlandzie szwedzcy marynarze przetestują więc szereg technologii przeznaczonych do instalacji w okrętach nowego typu. Dwie jednostki typu A26 mają zostać dostarczone przez Saab w latach 2022-2024.

To właśnie A26 koncern obronny Saab oferuje polskiemu ministerstwu obrony w ramach programu pozyskania okrętów podwodnych Orka. Szwedzka oferta obejmuje też szeroki pakiet współpracy przemysłowej. Za wiarygodnością tej oferty przemawia fakt, że Saab już współpracuje z polskimi spółkami przemysłowymi. W ubiegłym roku krajowych firm – Base Group – została włączona w łańcuch dostaw przy budowie okrętu A26 dla Szwedów, a wczoraj dołączyła do niej kolejna polska spółka. Podczas paryskich targów Euronaval Saab i firma Famor z Bydgoszczy podpisały umowę, która włączy bydgoską spółkę w łańcuch dostaw przy produkcji A26.

Saab zresztą chętnie korzysta z kompetencji polskiego przemysłu. W ubiegłym roku koncern zlecił polskiej stoczni Nauta budowę okrętu wywiadowczego. Jednostka ta obecnie powstaje na terenie PGZ Stoczni Wojennej, która współpracuje z Nautą przy tym projekcie. Więcej piszemy o tym w tym artykule: Saab zakotwiczył w Polsce.

Podpis: łp

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.