24 listopada w  Kaohsiung miała miejsce ceremonia rozpoczęcia budowy tajwańskich OOP własnej konstrukcji –  Indigenous Defense Submarine (IDS).

Rozpoczęcie budowy własnego projektu OOP jest niejako końcem wieloletniej epopei Tajwanu, nie mogącego przez lata nabyć jednostek tej klasy ze względu na sprzeciw CHRL. Groźba pogorszenia stosunków z azjatyckim mocarstwem skutecznie odstraszała dostawców z Europy a brak takich jednostek w ofercie USA nie pozwalał na skorzystanie z amerykańskiej pomocy (nomen-omen na przestrzeni dziesięcioleci USA zajmowały różne stanowiska w sprawie wsparcia tajwańskich dążeń, od chęci przejęcia stoczni niemieckich i zbudowania OOP w oparciu o ich technologię do całkowitego braku wsparcia Tajwanu nawet w dziedzinie transferu technologii). Obecnie rozpoczęty proces jest wynikiem zwiększenia zdolności technologicznych Tajwanu, wsparcia przez wybrane firmy europejskie i amerykańskie oraz upowszechnienia tajników budowy tego rodzaju okrętów, związanego z wieloma licencjobiorcami (np. stocznie południowokoreańskie) współpracującymi ze światowymi potentatami (tkMS i Naval Group). Ocenia się, że obecnie w proces budowy IDS zaangażowanych jest około 250 cudzoziemców.

Tajwańskie plany dotyczą budowy serii 8 klasycznych OOP przez państwowy koncern CSBC Corporation. Prototypowy okręt ma kosztować 49,36 mld dolarów tajwańskich (tj. około 1,72 mld USD), cena kolejnych będzie zapewne niższa. Pierwszy tajwański OP ma wejść do służby w roku 2025. IDS ma mieć długość 70 m., szerokość 8 m., wysokość od stępki do szczytu kiosku 18 m. i wyporność 2500-3000 ton.

Podpis: Tomasz Witkiewicz