BAE Systems wykorzystuje dziesięciolecia zdobytych doświadczeń w sterowaniu lotem w celu zastosowania tej technologii w brytyjskich okrętach podwodnych nowej generacji, Dreadnought.  To innowacyjne podejście polega na dostosowaniu elementów, które są zwykle używane w układach typu fly-by-wire statków powietrznych i zastosowaniu ich w środowisku morskim.

Kompletny aktywny system sterowania okrętem (Active Vehicle Control Management, AVCM) będzie nadzorował wszystkie główne aspekty zdolności manewrowych okrętów podwodnych z  zachowaniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, podobnie jak w przypadku istniejących systemów w nowoczesnych platformach służących do transportu lotniczego.

Jon Tucker, dyrektor ds. okrętowych układów sterowania w dziale Controls and Avionic firmy BAE Systems, powiedział: „Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w dziedzinie awioniki, doskonale wiemy, jak tworzyć złożone systemy sterowania dla zaawansowanych technicznie platform. Jednak przeniesienie naszej technologii pod wodę wiąże się z nowymi, ekscytującymi wyzwaniami i jesteśmy dumni, że wspieramy program Dreadnought i jednocześnie odgrywamy ważną rolę w wysiłkach na rzecz bezpieczeństwa narodowego”.

Podobnie jak w przypadku lotniczych układów sterowania lotem typu fly-by-wire – gdzie do sterowania lotem samolotu używane są systemy elektroniczne –inżynierowie BAE Systems opracowują elektronikę, która wśród innych krytycznych elementów kontroluje kurs, przegłębienie, głębokość zanurzenia i pływalność okrętów typu Dreadnought, jednocześnie zapewniając dodatkowe korzyści związane z bezpieczeństwem.

Prace nad systemem już ruszyły i angażują ponad 130 wysoko wykwalifikowanych osób w Rochester w Wielkiej Brytanii. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie. Jest to jeden z największych projektów rozwojowych realizowanych w zakładach w Rochester. Firma poczyniła tam znaczące inwestycje, aby stworzyć nowe laboratoria i przestrzenie robocze, które będą wspierać ten program.

W ramach tego projektu realizowanego na rzecz Royal Navy część prac odbywa się w Medway Towns, pierwszy raz od zamknięcia Chatham Dockyard ponad 25 lat temu. Sama stocznia od wieków była znana z budowy jednostek nawodnych i podwodnych, aż do powstania tam w 1962 roku okrętu podwodnego Royal Navy HMS Ocelot.Innowacyjny system sterowania okrętem został opracowany w Rochester i jest efektem współpracy inżynierów BAE Systems z działu Electronic Systems i ich kolegów z działówmorskiego i lotniczego. Celem jest stworzenie światowej klasy rozwiązania w ramach wspólnego zespołu projektowego firmy Active Vehicle Control specjalizującego się w układach sterowania. Inżynierowie BAE Systems będą kontynuować prace mające na celu rozszerzenie zastosowań tej nowej technologii zarówno w innych okrętach podwodnych, jak i nawodnych.

Źródło: BAE Systems