Foto. ZMPSiŚ

To idealne miejsce na tego typu biznes. Świnoujście to bliskość Cieśnin Duńskich, zaplecze południowo-zachodniej Polski, korytarz Bałtyk-Adriatyk. Słowacja, Czechy, Austria mogą transportować ładunki przez Polskę, nawet Węgry i państwa znad morza Adriatyckiego – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście. Zarząd portów ogłosił postępowanie mające wyłonić wykonawcę i operatora terminala głębokowodnego w Świnoujściu. Oferty można składać do 28 stycznia 2021 r.

Prezes ZMPSiŚ podkreśla, że lokalizacja jest ogromną siłą tego projektu. Oprócz wymienionych atutów geograficznych dodaje jeszcze znaczenie zaplecza niemieckiego. Z regionu Berlina najbliżej jest do zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Nie bez znaczenia jest modernizowana śluza w Niederfinow na kanale prowadzącym do Berlina, otwierająca drogę na niemieckie szlaki wodne, umożliwiająca ruch barek na linii Berlin-Szczecin.

Połączenie kolejowe, drogowe, wodne

Kolejne atuty to połączenia kolejowe i drogowe. Trwają ogromne inwestycje kolejowe w portach, których wartość to blisko 1,5 mld złotych. Remontowany jest szlak kolejowy CE59, czyli tzw. „Nadodrzanka”, a ekspresowa „trójka” (S3), niebawem w całości połączy porty drogami ekspresowymi z południem Polski i Europą Środkową. Te wszystkie inwestycje będą zakończone przed planowanym uruchomieniem głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Nie zapominajmy również o Odrzańskiej Drodze Wodnej – prace związane z przywróceniem żeglugi tego szlaku prowadzone są przez biuro, które znajduje się w strukturze portu.

Z kolei inwestycją, która zmieni obraz portów otwierając port Szczecin na duże statki typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton jest modernizacja toru wodnego Świnoujscie-Szczecin. To inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje pogłębienie toru do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp.

Biznes szanuje pieniądze!

Bliskość Czech, Słowacji, wspomnianych Niemiec wschodnich, Berlina i całej Brandenburgii oznacza, iż porty Świnoujście i Szczecin zapewnią najtańsze dostawy morskie dla tych obszarów, stanowiąc też tranzytową bramę dla zaplecza.

Pamiętajmy też, że statki wchodzące na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie, wybierając Świnoujście zamiast portów w Gdańsku czy Gdyni skracają czas podróży morskiej o 11 godzin tylko w jedną stronę, w obie strony zyskują praktycznie dobę. Licząc różnice kosztów przejścia dużego statku, armatorzy w przypadku zawinięcia do Świnoujścia zyskują 120-150 tys. dolarów na każdej podróży. Przemnóżmy to przez liczbę transportów w ciągu roku… I dodajmy jeszcze efekt ekonomiczny terminala głębokowodnego – pozwalającego obsługiwać największe jednostki wpływające Cieśninami Duńskimi na Bałtyk. To są bardzo mocne argumenty dla inwestorów, którzy szczególnie szanują pieniądze, a ryzyka inwestycji ograniczają do minimum.

Oferty można składać do 28 stycznia 2020 roku

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił postępowanie w celu wyłonienia wykonawcy i późniejszego operatora głębokowodnego terminala kontenerowego. Zainteresowani swoje oferty mogą składać 28 stycznia 2020 r.

 ZMPSiŚ, stworzył ogólne ramy głębokowodnego terminala, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową min. 2 mln TEU. Zarząd Portów oczekuje od zainteresowanych przedstawienia koncepcji terminala. Wybrany podmiot zrealizuje projekt zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości zgodnie z tą ogólną koncepcją. Zwycięzca postępowania będzie musiał do minimum ograniczyć wpływ na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i późniejszej eksploatacji terminala. Green terminal jest wpisany w misję tego przedsięwzięcia.

Dokumenty do pobrania:

http://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

Źródło: ZMPSiŚ