Japonia straż przybrzeżna / Portal Stoczniowy

8 marca w stoczni Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI), należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries zwodowano kolejny okręt patrolowy typu Shikishima. Jest to trzecia, z planowanych pięciu, tego typu jednostek, która niebawem trafi na wyposażenie japońskiej straży przybrzeżnej.

Może Cię zainteresować:

Japonia: kolejny okręt podwodny klasy Soryu zwodowany w Kobe

Japonia: kolejny okręt podwodny klasy Soryu zwodowany w Kobe

8 marca w stoczni Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI), należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries zwodowano kolejny okręt patrolowy typu Shikishima. Jest to trzecia, z planowanych pięciu, tego typu jednostek, która niebawem trafi na wyposażenie japońskiej straży przybrzeżnej. Czytaj dalej

Trzeci zwodowany okręt typu Shikishima, mający nazwę Reimei, kosztował, wraz ze śmigłowcem pokładowym, 30 mld jenów (około 270 mln dolarów amerykańskich). Wraz ze swoimi siostrzanymi jednostkami – Shikishima i Akitsushima – zalicza się do największych okrętów patrolowych na świecie. Co ciekawe, sama konstrukcja nie jest szalenie nowoczesna. Pierwszy z nich wszedł do służby niemal 27 lat temu, w kwietniu 1992 roku a drugi w listopadzie 2013 roku.

Okręty typu Shikishima to zdolne do realizacji wielu zadań jednostki. Mając wyporność 9 300 ton (przy pełnym załadunku), długość 150 m i promień 16,5 m, jest to konstrukcja zdolna do długotrwałych rejsów dalekomorskich a nie tylko patrolowania wód przybrzeżnych. Jednostki te wyposażone są w systemy obrony przeciwlotniczej, co w gruncie rzeczy upodabnia je do jednostek marynarki wojennej i sprawia, że nadają się również do realizacji misji eskortowych. Zresztą pierwsza jednostka tego typu była początkowo wykorzystywana jako eskorta statków transportujących pluton z Europy do Japonii.

Może Cię zainteresować:

Nowa strategia morska Marynarki Wojennej Republiki Korei?

Nowa strategia morska Marynarki Wojennej Republiki Korei?

8 marca w stoczni Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI), należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries zwodowano kolejny okręt patrolowy typu Shikishima. Jest to trzecia, z planowanych pięciu, tego typu jednostek, która niebawem trafi na wyposażenie japońskiej straży przybrzeżnej. Czytaj dalej

Do głównych zadań jednostek typu Shikishima należą misje patrolowe, poszukiwawczo-ratownicze, anty-pirackie, kontroli granic i ochrony środowiska naturalnego. Ponadto są one zdolne do przejęcia roli jednostek dowodzenia i reagowania na kryzysy. Obecnie okręty te są często wysyłane do realizacji długotrwałych i odległych misji na wody Azji Południowo-wschodniej jako element działań antypirackich w Cieśninie Malacca. Do często powtarzanych misji zaliczają się również te związane z patrolowaniem akwenu wokół wysp Senkaku, będących spornym terytorium z Chinami.

Zwodowany w pierwszej połowie marca okręt powinien wejść do służby za około roku – półtora. Jednocześnie trudno ocenić kiedy stocznia Ishikawajima-Harima Heavy Industries zwoduje dwie pozostałe, planowane jednostki. Biorąc jednak pod uwagę wzrastające napięcia z Chinami i szybką modernizację zarówno ich marynarki wojennej jak i straży przybrzeżnej, Japonia będzie potrzebować kolejnych dużych jednostek patrolowanych stosunkowo szybko.

Podpis: km