W stoczni należącej do BAE Systems odbyło się cięcie blachy przeznaczonej na drugi okręt Typu 26 Global Combat Ship – HMS Cardiff. Wydarzenie to jest kolejnym istotnym punktem harmonogramu wyposażania Royal Navy w najbardziej zaawansowane zdolności do walki z okrętami podwodnymi (Anti-Submarine Warfare – ASW).

Podczas uroczystości w stoczni w Govan nad rzeką Clyde, w obecności pracowników BAE Systems oraz delegacji Royal Navy, Anne-Marie Trevelyan, minister odpowiedzialna za zamówienia obronne, uruchomiła plazmową przecinarkę, poddając obróbce arkusz blachy przeznaczonej na konstrukcję okrętowego zbiornika paliwa.

Okręty Typu 26 Global Combat Ship zostały zaprojektowane i są budowane przez BAE Systems w Glasgow. Są zaawansowanymi technologicznie fregatami, zdolnymi do działania na całym globie i wykonywania szerokiego wachlarza zadań, od operacji wojennych o dużej intensywności, do niesienia pomocy humanitarnej, zarówno w akcjach samodzielnych oraz jako część lotniskowcowej grupy zadaniowej.

Jednostki Typu 26 bazują na konstrukcji obecnie użytkowanych przez Royal Navy, sprawdzonych fregat przeciwlotniczych Typu 23. Każda z nich otrzyma system obrony przeciwrakietowej Sea Ceptor, armatę okrętową Mk 45 Mod 4, kal. 5 cali (127 mm), wielofukncyjny pokład zadaniowy, radar średniego zasięgu Artisan 997, potężne sonary dziobowe i holowane oraz pionową wyrzutnię rakiet, zdolną do przenoszenia różnych rodzajów broni.

Ceremonia formalnego rozpoczęcia budowy drugiej fregaty Typu 26 Global Combat Ships, HMS CARDIFF, odbyła się dwa lata po cięciu blachy przeznaczonej na pierwszą jednostkę tej klasy,  HMS GLASGOW. Budowa HMS GLASGOW trwa, zmontowana jest już połowa okrętu. Jednostka ma wejść do służby w połowie kolejnej dekady.

Dla BAE Systems to siódmy okręt dla Royal Navy, którego budowę firma zaczęła w ciągu pięciu lat. Oprócz fregat HMS Cardiff i HMS Glasgow do grona tego zalicza się pięć morskich okrętów patrolowych klasy River (Offshore Patrol Vessels – OPV). Cała piątka OPV opuściła już stoczniowe pochylnie, a pierwszy z patrolowców, HMS Forth, już służy pod banderą Royal Navy.

BAE Systems współpracuje w programie budowy jednostek Typu 26 z 80 firmami z Wielkiej Brytanii oraz z zagranicy, co przekłada się na utrzymanie 4000 miejsc pracy w kraju i gwarancje pracy dla stoczniowców w następnej dekadzie.

Rząd Wielkiej Brytanii w wyniku Strategicznego Przeglądu Obrony i Bezpieczeństwa z 2015 roku zobowiązał się do zakupu ośmiu zaawansowanych jednostek zwalczania okrętów podwodnych.  W 2017 roku firma BAE Systems zawarła umowę na budowę i dostawę pierwszych trzech okrętów, o wartości 3,7 miliarda funtów.

W 2018 roku rząd Australii wybrał BAE Systems na preferowanego dostawcę dziewięciu fregat bazujących na konstrukcji Typu 26 dla Royal Australian Navy. Budowa pierwszej fregaty w stoczni w południowej Australii ma ruszyć na początku następnej dekady. Produkcja wszystkich 9 jednostek będzie rozłożona na trzy dekady.

W lutym 2019 roku rząd Kanady wybrał Typ 26 jako podstawę okrętów, które mają być pozyskane w programie Surface Combatant. Budowa pierwszej jednostki ma ruszyć na początku następnej dekady, a okręt ma wejść do służby w jej połowie.

Podpis   ER