We wtorek, 25 lutego, odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na holowniku H-11 Bolko. Uroczystości miały miejsce w Porcie Wojennym w Świnoujściu.

Zgodnie z rozkazem nr 55 Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-11 „Bolko” w dniu 25 lutego 2020 r. została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Bolko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Pierwszym dowódcą jednostki został  mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk.

Holownik H-11 Bolko jest pierwszym z serii sześciu nowych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Został zaprojektowany i wybudowany w stoczni „Remontowa Shipbuilding S.A.” w Gdańsku.

Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku ,a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-11 Bolko miała miejsce 8 października 2018 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Honorata Hyżyk, dyrektor szkoły podstawowej nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza z Leszna. Holownik opuścił stocznię 10 stycznia 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 11 stycznia br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.

Pozostałe „bliźniacze” jednostki znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych. Kolejny z holowników ma trafić do gdyńskiej 3.FO, a następne w kilkumiesięcznych sekwencjach na zmianę do obydwu flotylli. Będą one nosiły następujące nazwy: H-11 Bolko, H-12 Semko i H-13 Przemko (8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu) oraz H-1 Gniewko, H-2 Mieszko, H-3 Leszko (3. Flotylla Okrętów w Gdyni).

Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika proj. B 860:

Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m

System napędowy:

Silniki główne: 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

Źródło: 8 FOW