Foto. 8. FOW

W Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery pomocniczych jednostek pływających na holowniku H-12 Semko. Od środy, 9 grudnia, holownik zasilił szeregi jednostek pływających 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-12 Semko po raz pierwszy została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została oficjalnie wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Semko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Uroczystość ze względu na obowiązujący stan pandemii koronawirusa miała ograniczony charakter. Obecni na uroczystości byli: dowódca 8.FOW kontradmirał Piotr Nieć, Matka Chrzestna holownika Pani Marzena Gańcza, przedstawiciele Stoczni RSB oraz załoga i kadra 12. Dywizjonu Trałowców.
                                                                                   
Holownik H-12 Semko jest to czwarty z zaplanowanych sześciu nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni „Remontowa Shipbuilding S.A.” w Gdańsku. Od 25 lutego br. pierwszy z serii holownik H-11 Bolko pełni służbę w 8.FOW. Pozostałe “bliźniacze” jednostki służą już w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko) lub znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych (H-3 Leszko, H-13 Przemko).
Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-12 proj. B860/4 miała miejsce 20 listopada 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Marzena Gańcza – dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Holownik opuścił stocznię 17 listopada 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 18 listopada br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.
Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.
Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
  • Długość całkowita: 29,20 m
  • Szerokość: 10,40 m
  • Uciąg: 35 t
  • Załoga (osób): 10
  • Wyporność: do 490 t
  • Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
  • System napędowy: 2x silniki główne o mocy 1200 kW napędzające pędniki azymutalne

126
111
120
114
117
132
122
127
135
119
137
129
121
115
126 111 120 114 117 132 122 127 135 119 137 129 121 115

Źródło: 8 FOW