Orca Extra Large Boeing / Portal Stoczniowy

13 lutego Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych powierzyła Boeingowi kontrakt na budowę czterech bezzałogowych pojazdów podwodnych Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicles (XLUUV) znanych także pod kryptonimem Orca. Maszyny te mają przenosić różnego rodzaju ładunki, w tym potencjalnie także uzbrojenie.

Może Cię zainteresować:

Stany Zjednoczone budują nowy typ okrętu podwodnego z pociskami balistycznymi

Stany Zjednoczone budują nowy typ okrętu podwodnego z pociskami balistycznymi

13 lutego br. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych powierzyła Boeingowi kontrakt na budowę czterech bezzałogowych pojazdów podwodnych Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicles (XLUUV) znanych także pod kryptonimem Orca. Maszyny te mają przenosić różnego rodzaju ładunki, w tym potencjalnie także uzbrojenie. Czytaj dalej

Zakup będzie kosztował amerykańskiego podatnika 43 milionów dolarów amerykańskich. Cena ta obejmuje także przeprowadzenie testów jednostek i pakiet wsparcia logistycznego. Kontrakt jest dla Boeinga ukoronowaniem jego rywalizacji z Lockheed Martinem. W październiku 2017 roku obydwie firmy otrzymały po pond 42 mln USD na fazę badawczo-rozwojową, która miała zakończyć się dostarczeniem US Navy informacji dotyczących projektowanych pojazdów. Według ówczesnych doniesień, wybór lepszego rozwiązania miał nastąpić w grudniu roku ubiegłego. Obecne zlecenie świadczy o tym, że rzeczywiście tak się stało. Rozwiązanie Boeinga bazuje na maszynie o nazwie Echo Voyager, o długości 15 metrów i średnicy 2,7 m. W oparciu o nią ma powstać bezzałogowiec wyposażony w układ napędowy, sterowania, łączności i sensory. Zostały też przewidziane uniwersalne interfejsy umożliwiające jej modernizację i integrację z przyszłościowym wyposażeniem. Raczej wątpliwe jest, żeby w ujawnionej cenie znalazły się urządzenia czy uzbrojenie wchodzące w skład ładunku użytecznego. Ten może okazać się znacznie bardziej kosztowny niż środek jego przenoszenia.

Może Cię zainteresować:

Lockheed Martin: przeciwokrętowe pociski manewrujące LRASM już w jednostkach operacyjnych USAF

Lockheed Martin: przeciwokrętowe pociski manewrujące LRASM już w jednostkach operacyjnych USAF

13 lutego br. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych powierzyła Boeingowi kontrakt na budowę czterech bezzałogowych pojazdów podwodnych Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicles (XLUUV) znanych także pod kryptonimem Orca. Maszyny te mają przenosić różnego rodzaju ładunki, w tym potencjalnie także uzbrojenie. Czytaj dalej

Orka będzie zdolna do przenoszenia około 8-tonowego wymiennego modułu. Pojazd ma w założeniu być zdolny do samodzielnego operowania przez wiele miesięcy (zasięg Echo Voyagera to oficjalnie 6500 mil morskich), także w rejonach kontrolowanych przez przeciwnika. W przeciwieństwie do rosyjskiego Posejdona Orca ma być w stanie operować, nie polegając na wsparciu innych jednostek pływających: wychodzić i powracać do portu podobnie jak załogowy okręt. Prace nad seryjnymi XLUUV maja zostać zakończone do czerwca 2022 roku. Większość z nich ma zostać wykonanych w zakładach Boeinga w Huntington Beach w Kalifornii.

Podpis: Maciej Szopa.