Zderzenie miało miejsce w południowej części cieśniny Sund na wysokości Klagshamn o godz. 0930 czasu polskiego 23 września.

Do kolizji doszło pomiędzy szwedzkim chłodniowcem Ice Rose, pływającym pod banderą Wysp Marshall’a i korwetą ZOP Kazaniec (311) typu Parchim II/1331M. Do zdarzenia doszło w bardzo gęstej mgle a jego przebieg jest oczywiście przedmiotem ustaleń. Z dostępnych informacji wiadomo że okręt rosyjski uderzył w burtę chłodniowca powodując uszkodzenia tej części statku oraz własnej części dziobowej. Korweta nie miała włączonego systemu automatycznej identyfikacji AIS co oczywiście miało wpływ na możliwość zaistnienia wypadku tego rodzaju. Po zderzeniu statek został zakotwiczony w celu oceny uszkodzeń i wycieków ropopochodnych. Wobec braku tych ostatnich Ice Rose kotwiczy w pobliżu miejsca zdarzenia, prawdopodobnie oczekując na decyzje armatora co do dalszego postępowania. Prawdopodobnie w nocy miał wejść do Gothenburg’a. Kazaniec w towarzystwie drugiej korwety typu Parchim II, oraz tankowca Kola, podjął rejs w kierunku Bałtijska.

Foto. korweta ZOP Kazaniec 

Foto. chłodniowiec Ice Rose

Obie uczestniczące w wypadku jednostki są co ciekawe rówieśnikami gdyż weszły do służby w 1986 roku. Rosyjska korweta ma 800 ton wyporności standardowej, 950 ton pełnej i długość 72 m.. Chłodniowiec jest znacznie większą jednostką gdyż ma nośność 14567 ton oraz długość 145 m..

Podpis: Tomasz Witkiewicz