Księżniczka Eleonora, córka króla Hiszpanii Filipa VI, “ochrzciła” w czwartek w Kartagenie okręt podwodny S-81 Isaac Peral. Według konstruktorów jednostka jest najnowocześniejszą konwencjonalną łodzią podwodną na świecie.

W uroczystości poza Eleonorą wzięli również udział jej rodzice, król Filip VI oraz królowa Letycja, a także minister obrony Hiszpanii Margarita Robles i kierownictwo armii.

Według szefowej resortu wodowany w czwartek okręt jest pierwszą “całkowicie krajową łodzią podwodną”, gdyż została wybudowana i zaprojektowana przez konstruktorów z Hiszpanii. Przypomniała, że oficjalna uroczystość przekazania łodzi armii z powodu pandemii została przełożona na maj.

Uczestniczący w uroczystości prezes spółki Navantia Ricardo Garcia-Baquero, wyjaśnił, że trwający 17 lat proces budowy okrętu przez kierowaną przez niego firmę był czasochłonny, gdyż nowa jednostka jest najnowocześniejszym okrętem bez napędu atomowego na świecie. “Taka konstrukcja wymagała długotrwałych prac”, dodał.

Wskazał, że liczący ponad 81 m długości okręt, który posiada silniki paliwowe i elektryczne, jeszcze w pierwszej połowie roku przejdzie testy bezpieczeństwa u brzegów Hiszpanii.

Hiszpańska marynarka wojenna posiadała dotychczas tylko jeden okręt podwodny: S-74 Tramontana. Poza S-81 Isaac Peral w najbliższym czasie armia wzbogaci się o kolejne trzy okręty podwodne budowane przez Navantię: S-82, S-83 oraz S-84. Jednostki te są już w trakcie końcowych prac montażowych.

Program S-80 jest skokiem technologicznmy dla Navantii i współpracujących z nią branż, stawiając je w czołówce światowego rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych. W programie bierze udział około 100 firm z 11 różnych regionów Hiszpanii.

Według dziennika “El Mundo” prawdopodobnym nabywcą kolejnych jednostek typu S-80 ma być marynarka wojenna Indii. Gazeta twierdzi, że władze tego kraju planują zakup sześciu hiszpańskich okrętów podwodnych.

Źródło: PAP/MD