Aktywiści wyrazili obawy, że z wraku statku może wylewać się do morza produkt ropopochodny. Ekolodzy na Sri Lance wzywają prezydenta kraju do osobistej interwencji w celu zapewnienia szybkiego oczyszczenia wraku kontenerowca XPress Pearl, który spłonął i zatonął u wybrzeży Kolombo na początku czerwca. Ostatnie nagranie statku pokazuje oleisty połysk na powierzchni morza.

“Widzimy tylko ospałe reakcje odpowiednich agencji lankijskich w podejmowaniu jakichkolwiek sensownych działań. Przez ostatnie półtora miesiąca otrzymywaliśmy informacje, że wyciek substancji rozprzestrzenił się do Negombo” – zapewnia Ravindranath Dabare, przewodniczący Centrum Sprawiedliwości Środowiskowej. “Dowiedzieliśmy się, że ta substancja pochodzi z odpowietrznika podłączonego do zbiornika z olejem napędowym, który znajduje się blisko pokładu. Można zapobiec temu wyciekowi poprzez zwykłe umieszczenie korka na odpowietrzniku” – dodał Dabare.

Właściciel kontenerowca, firma Xpress Feeders, poinformowała w oświadczeniu, że nie ma żadnych potwierdzonych doniesień o wyciekach substancji ropopochodnych z wraku statku XPress Pearl, choć podkreśliła o wydobywaniu się substancji o kolorze srebrzystoszarym wydobywającym się z zatopionej jednostki. Działania ratownicze firmy obejmują program pobierania próbek wody w celu monitorowania zanieczyszczeń. Wyniki tej obserwacji nie zostały jeszcze podane do wiadomości publicznej.

Oprócz oleju napędowego, Xpress Pearl przewoził duże ilości ładunku chemicznego, który mógł potencjalnie zanieczyścić morskie środowisko. Chociaż szalejący pożar na pokładzie statku zniszczył znaczną część jego kontenerów i ich zawartości, wiadomo, że część ładunku wydostała się na zewnątrz, w tym tony białych plastikowych granulek, które dryfowały po plażach w Kolombo. Do tej pory zebrano około 53.000 worków na śmieci pełnych piasku i granulek.

Według Programu Środowiskowego ONZ (UNEP), kontenerowiec przewoził znacznie większą ilość innego rodzaju surowego plastiku – prawie 10 000 ton płynnej żywicy epoksydowej. Nie wiadomo, jaka ilość wciąż znajduje się w kadłubie i w jakim jest obecnie stanie. Jeżeli doszło do uwolnienia tej substancji, jej wpływ na ekosystemy morskie jest niepewny. Według UNEP na pokładzie kontenerowca znajdowały się takie produkty jak: metanol, olej przekładniowy, płyn hamulcowy, mocznik, ołów, miedź i baterie litowe.

UNEP wzywa XPress Feeders i rząd Sri Lanki do osiągnięcia porozumienia w sprawie planu usunięcia wraku, tak aby można było przystąpić do prac, gdy tylko pozwolą na to warunki pogodowe.

Autor: MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/