W tym miesiącu, w trakcie Złotego Tygodnia w Chinach, stawki spotowe na przewóz kontenerów z Azji do USA uległy lekkiemu obniżeniu, natomiast stawki krótkoterminowe do Europy wzrosły o kilka punktów procentowych.

Bałtycki Indeks Frachtowy (FBX) na przewozy z Azji do Stanów, zanotował 7% spadek, zarówno dla portów zachodniego jak i wschodniego wybrzeża odpowiednio do 16,173 USD i 19,429 USD za kontenery 40-to stopowe.

Tymczasem Światowy Indeks Kontenerowy (WCI) firmy Drewry, który nie obejmuje opłat prowizyjnych, spadł o 8% dla zachodniego wybrzeża, do 11 173 USD za 40-stopowy, podczas gdy dla wschodniego wybrzeża indeks dla kontenerów 40-to stopowych spadł o 5%, do 15 110 USD.

W międzyczasie, indeks Ningbo Containerized Freight Index (NCFI), który odzwierciedla trendy stawek spotowych, odnotował nieznaczny spadek dla zachodniego wybrzeża USA o 0,8%, a indeks dla wschodniego wybrzeża spadł o 0,7% na wyjścia w morze, jak to ujęto przy “pełnych ładunkach”, przewidziane w bieżącym tygodniu.

Niemniej jednak, wydaje się, że dla niektórych spedytorów była to okazja do skorzystania z przestrzeni ładunkowej po mocno obniżonych stawkach w transakcjach ‘last minute’ w okresie świątecznym, z powodu przerw w dostawie prądu powodujących cięcia w produkcji.

Shabsie Levy, współzałożyciel i prezes internetowego spedytora Shifl, powiedział The Loadstar, że w ostatnich tygodniach zmniejszył się wspólny załadunek towarów i że przestrzeń w przewozach przez Pacyfik, została sprzedana spedytorom z rabatem.

“Płaciliśmy 17.000 dolarów za FEU (FEU – jednostka miary będąca odpowiednikiem 40-to stopowego kontenera), ale ostatnio stawki spadły do 8.000 dolarów” – powiedział.” “Spedytorzy mają przestrzeń do zapełnienia i gdy jeden obniży swoją cenę, inni są zmuszeni do pójścia w jego ślady”.

Dla Azji-Europy, zarówno indeksy FBX jak i WCI odnotowały niewielkie wzrosty procentowe, FBX wzrósł o 1% zarówno dla Europy Północnej jak i portów śródziemnomorskich, odpowiednio do 14 703 USD i 13 121 USD za 40-to stopowy kontener (40ft).

WCI dla Europy Północnej wzrósł o 2%, do 14 807 USD za 40ft, a dla Morza Śródziemnego o 1%, do 13 765 USD za 40-to stopowy kontener (40ft).

Według WCI, w zeszłym tygodniu kontenerowe stawki spot na transatlantyku były niskie, pozostając na poziomie 6 209 USD za 40 stóp, podczas gdy FBX wzrósł o 2%, do 6 986 USD za kontener 40-to stopowy (40ft).

Stawki frachtowe pomiędzy Europą Północną a wschodnim wybrzeżem USA wzrosły o ponad 200% od marca, ponieważ przewoźnicy, pomimo dużego popytu, zmniejszyli zdolności przewozowe, aby wykorzystać je na bardziej opłacalnych trasach. Załadowcy na tej trasie muszą jednak liczyć się ze wzrostem dopłat, ponieważ kongestie w portach na wschodnim wybrzeżu USA pogarszają się.

Dla przykładu, MSC poinformowało swoich klientów, że od 1 listopada zwiększy swoją opłatę PSS (dopłata w szczycie sezonu) do Savannah z 1700 USD do 3700 USD za 12 metrowy kontener.

Jednak prawdziwie złą wiadomością dla załadowców jest to, że analitycy przewidują obecnie, iż ograniczenia podaży i popytu oraz wynikająca z nich korekta stawek frachtowych nie wystąpią przynajmniej do trzeciego kwartału przyszłego roku, zmieniając wcześniejsze prognozy powrotu do jakiejś formy normalizacji po Chińskim Nowym Roku w lutym.

W swoim najnowszym przeglądzie rynku, wydawnictwo analityczne Maritime Strategies International podało, że istnieją “naszym zdaniem, bardzo mocne argumenty przemawiające za tym, że branża nie powróci do średnich przychodów jednostkowych sprzed pandemii” i dodając, że występują “uzasadnione argumenty przemawiające za tym, że te poziomy nie pojawią się ponownie w okresie objętym naszą prognozą”.

Autor: MD/The Maritime Executive