Indonezyjska flota wycofała z linii dwa ex-amerykańskie okręty desantowe z czasów II wojny światowej. W tym samym czasie zwodowano 7. okręt desantowy własnego projektu, typu Teluk Bintuni.

Wycofanie z linii dwóch średnich okrętów desantowych typu LST-542 nastąpiło 15 sierpnia br.. w Surabaji. Bandery spuszczono na KRI Teluk Ratai (509) i KRI Teluk Bone (511) służących w Indonezji od 1967 i 1970 roku. W służbie pozostał jeszcze jeden okręt tej generacji, zbudowany po wojnie w Japonii KRI Teluk Amboina (503). Jednostki tego typu, pierwotnie zbudowane do przewozu i desantowania czołgów, były używane w większości operacji morskich Indonezji, jako okręty wsparcia sił lekkich, transportowce oraz jednostki niosące pomoc humanitarną w czasie likwidacji skutków klęsk żywiołowych. Ich uniwersalność i przydatność w wielu zastosowaniach były głównymi powodami utrzymywania ich w służbie długo ponad pierwotnie zakładany czas.

Cztery dni później w prywatnej stoczni PT Daya Radar Utama (PT DRU) w Lampang zwodowano KRI Teluk Calang (524) czyli 7. okręt desantowy typu Teluk Bintuni. Jest to kolejny z 9 zaplanowanych okrętów budowanych według indonezyjskiego projektu. Okręty tego typu są przeznaczone do wsparcia operacji indonezyjskiej piechoty morskiej, oraz wykonywania szeregu innych zadań, podobnych do wykonywanych przez zastępowanych poprzedników. Są one zdolne do przewozu 10 czołgów klasy Leopard’a 2 lub 14 bojowych wozów piechoty typu BMP-3F. Ponadto mogą transportować 478 żołnierzy. Okręty te mają wyporność 5200 ton, długość 120 m., szerokość 18 m. i osiągają prędkość 16 węzłów oraz zasięg 7200 mil orskich przy 12 węzłach. Ich uzbrojenie stanowi armata 40 mm Boforsa, armata 20 mm Oerlikon’a i 2 wkm.

Podpis: TW