Enter your email address below and subscribe to our newsletter

HNLMS Den Helder – chrzest nowego okrętu wsparcia logistycznego Koninklijke Marine

Po pomyślnie zakończonych próbach morskich i pierwszym przybyciu na holenderskie wody, nowy okręt wsparcia logistycznego HNLMS Den Helder (A834) został uroczyście ochrzczony w stoczni Damen Naval w Vlissingen.

Chrzest HNLMS Den Helder – kolejny etap przed wprowadzeniem do służby

Ceremonia odbyła się 22 lutego 2025 roku. Tradycyjnego aktu chrztu dokonała Księżniczka Oranii, Katarzyna-Amalia wypowiadając słowa: 

Nadaję ci imię Den Helder i życzę tobie i twojej załodze bezpiecznej służby oraz pomyślnych misji.

Następnie zgodnie z marynarską tradycją rozbiła butelkę szampana o kadłub jednostki.

Nowy okręt wsparcia logistycznego Koninklijke Marine

HNLMS Den Helder jest jednym z największych okrętów, jakie kiedykolwiek powstały dla holenderskiej marynarki wojennej, choć jego gabaryty są nieco mniejsze niż HNLMS Karel Doorman. Jednostka ma 179,5 metra długości, 22 metry szerokości i wyporność około 20 000 ton. Została zaprojektowana jako nowoczesny okręt wsparcia logistycznego, którego głównym zadaniem będzie zaopatrywanie jednostek operujących na morzu w paliwo, wodę, amunicję oraz inne niezbędne zasoby, umożliwiając im dłuższe operowanie bez konieczności zawijania do portu.

Na pokładzie będzie stacjonować załoga licząca 75 osób, z możliwością zakwaterowania maksymalnie 160 członków personelu. Okręt został wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, który pozwala na osiągnięcie prędkości 20 węzłów.

HNLMS Den Helder będzie w stanie przewozić ponad 7600 m³ oleju napędowego, 1000 m³ paliwa lotniczego, 226 m³ wody pitnej oraz 434 tony innych towarów, w tym amunicję i zapasy. Okręt został wyposażony w dwa dźwigi pokładowe o udźwigu 40 ton, co umożliwia sprawny przeładunek kontenerów transportowych i ciężkiego sprzętu. Dodatkowo jednostka dysponuje systemami uzupełniania zapasów na morzu (RAS – Replenishment At Sea), co znacząco zwiększa jej zdolności logistyczne.

Nowoczesne wyposażenie i zdolności operacyjne

Choć HNLMS Den Helder to jednostka wsparcia, został wyposażony w systemy obronne, które zapewnią mu zdolność do samoobrony w rejonach zagrożonych. Uzbrojenie obejmuje armatę morską OTO Melara kal. 76 mm, zdolną do zwalczania celów powietrznych i nawodnych, system rakietowy bliskiego zasięgu RIM-116 RAM, który zapewni ochronę przed pociskami przeciwokrętowymi, a także cztery zdalnie sterowane karabiny maszynowe LionFish kal. 12,7 mm, służące do obrony przed zagrożeniami asymetrycznymi.

Na pokładzie znajduje się hangar oraz lądowisko dla dwóch śmigłowców NH90 NFH, które mogą być wykorzystywane zarówno do misji transportowych, jak i zwalczania okrętów podwodnych. Dodatkowo okręt będzie przewozić dwie łodzie desantowe LCVP, umożliwiające szybki transport ludzi i sprzętu na ląd. Systemy obserwacji i wykrywania celów zapewnią nowoczesne radary Thales NS100 i Thales Pharos.

HNLMS Den Helder będzie posiadał nieograniczoną zdolność operacyjną do stanu morza 5 i będzie mógł działać z pewnymi ograniczeniami przy stanie morza 6 i wyższym. Pomimo dużych rozmiarów jednostka jest wysoce zautomatyzowana, co pozwala na ograniczenie liczby załogi do 75 osób, z możliwością zakwaterowania dodatkowych 80 specjalistów lub personelu operacyjnego.

Znaczenie HNLMS Den Helder dla Koninklijke Marine

Budowa HNLMS Den Helder to część szerszego programu modernizacji Koninklijke Marine, obejmującego budowę nowych fregat dla Holandii i Belgii, okrętów podwodnych oraz patrolowców. Okręt ten zwiększy autonomię operacyjną holenderskiej floty, a także jej zdolności do wsparcia jednostek sojuszniczych w operacjach NATO.

Dyrektor zarządzający Damen Naval, Roland Briene, podkreślił znaczenie tej jednostki dla floty:

 Jesteśmy dumni, że to właśnie Damen Naval jest odpowiedzialny za budowę tej jednostki. Chrzest HNLMS Den Helder wpisuje się w długą tradycję powiązań rodziny królewskiej z marynarką wojenną oraz naszą stocznią.

Również zastępca dowódcy COMMIT, gen. dyw. Harold Boekholt, zaznaczył strategiczną rolę tej jednostki, wskazując, że po zakończeniu wszystkich testów i doposażenia marynarka otrzyma wszechstronny i innowacyjny okręt wsparcia, przygotowany do działań na wiele lat.

Podniesienie bandery i oficjalne wejście do służby

Po ceremonii chrztu okręt przejdzie końcowe prace wyposażeniowe oraz dalsze testy. Po ich zakończeniu odbędzie się podniesienie bandery, które formalnie oznaczać będzie wprowadzenie jednostki do służby. Cały proces ma zostać zakończony jeszcze w 2025 roku, a HNLMS Den Helder będzie operował z macierzystej bazy w Den Helder, realizując misje zaopatrzeniowe, działania humanitarne oraz wsparcie sił NATO.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.