Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Czy terroryści zagrożą polskim farmom wiatrowym na Bałtyku?

W najbliższych latach Polska zyska – dzięki budowie morskich farm wiatrowych – kolejne moce energetyczne. Ten nowy element infrastruktury krytycznej będzie także narażony na sabotaż czy ataki terrorystyczne. Ryzyko takich ataków jest nawet większe niż w przypadku wielu obiektów położonych na lądzie. Tomasz Chyła z Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza analizuje możliwe zagrożenia i wskazuje sposoby ochrony przed nimi.

W ubiegłym roku miała miejsce dywersja na Bałtyku dotykająca gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2. W 2019 r. zaatakowane zostały morskie instalacje naftowe w Arabii Saudyjskiej. Te dwa przykłady pokazują, że morska infrastruktura energetyczna jest szczególnie narażona na dywersję i ataki terrorystyczne. Skutki takich ataków mogą być dotkliwe finansowo dla właściciela, ale też zagrozić stabilności całego systemu energetycznego danego państwa czy grupy państw.

Po wybuchach Nord Stream polski rząd wprowadził wobec polskiej infrastruktury energetycznej mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej 2. stopień alarmowy Bravo. Przypomnijmy, że przykłady takiej infrastruktury to przebiegające przez Morze Bałtyckie gazociąg Baltic Pipe czy kabel wysokiego napięcia SwePol Link.

Morska infrastruktura krytyczna jest niezwykle trudna do ochrony i zabezpieczenia jej przed możliwymi atakami.

Dlatego prace nad zapewnieniem bezpieczeństwa wiatrakom na Bałtyku trzeba rozpocząć właśnie teraz, na kilka lat przed pierwszymi obrotami łopat w Polskiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej. A przypomnijmy, że infrastruktura wytwórcza na morzu może odpowiadać w 2035 r. za generację nawet 40 Twh. Według szacunków Forum Energii może to stanowić 17-21 proc. zapotrzebowania krajowego na energię elektryczną.

Tomasz Chyła, ekspert Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza

Ekspert podkreśla, że cała branża offshore musi być świadoma, że inwestycje te mogą stać się po ich włączeniu do sieci energetycznej RP, celem aktów terrorystycznych.

Morskie farmy wiatrowe powstają w odległości powyżej 12 mil morskich od najbliższych portów (czyli ponad 22 km), niejednokrotnie poza linią horyzontu radiolokacyjnego czy optycznego, co samo w sobie wydłuża czas reakcji służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa. W tej sytuacji, przeniesienie ładunku wybuchowego w rejon turbiny wiatrowej lub kabli podmorskich jest coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem.

Atak taki może być dokonany przez drona dużym zasięgu i udźwigu lub drona startującego ze skutera, jachtu czy łodzi motorowej. Turbinom zagrażać mogą także zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ang. remotely operated underwater vehicle, w skrócie ROV lub ROUV)

Obrona przed dronami jest oczywiście możliwa. Mam tu na myśli takie działania jak monitoring obszaru wewnątrz farmy wiatrowej oraz jej urządzeń. Służą temu systemy złożone z urządzeń wykrywających i urządzeń niszczących lub zakłócających lot.

Tomasz Chyła, ekspert Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza

Urządzenia wykrywające to najczęściej radary, zestawy mikrofonów rejestrujących hałas emitowany przez bezzałogowca, kamery działające w paśmie widzialnym i/lub podczerwieni promieniowania elektromagnetycznego, służące do obserwacji przestrzeni powietrznej nad obiektem i umożliwiające identyfikację za pomocą sztucznej lecącego obiektu innego niż ptak. Lecącego bezzałogowca można także wykryć przez analizę sygnału komunikacji pomiędzy urządzeniem sterującym, będącym w ręku pilota a statkiem powietrznym.

Szczególnie trudny do wykrycia będzie atak od strony morza, prowadzony przy użyciu drona startującego z jednostki pływającej.

Nie najlepszy stan polskiej Marynarki Wojennej powinien być powodem rozpoczęcia prac nad bezzałogowymi okrętami patrolowymi o niewielkiej wyporności, ale zaopatrzonymi w systemy radarowe i systemy zwalczania dronów. Okręty takie mogłyby bronić instalacji od strony morza. Ponadto powstawanie morskich farm wiatrowych powinno być impulsem do budowy systemu nasłuchowego, chroniącego farmę przed zagrożeniami, których źródłem mogą być podwodne drony.

Tomasz Chyła, ekspert Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza

Znaczna odległość planowanych inwestycji od polskiego wybrzeża powoduje, że środki techniczne którymi dysponują Punkty Obserwacyjne Marynarki Wojennej (radar Bridgemaster oraz zmodyfikowany radar NUR-21), oraz placówki Straży Granicznej (radar Terma Scanter 2001), nie mają możliwości prowadzenia dozoru radiolokacyjnego na farm wiatrowych położonych najbliżej wybrzeża.

Pozostałe formy monitorowania obszaru posadowienia farm przy obecnych możliwościach mogą być realizowane w bardzo ograniczonym zakresie z uwagi na wyposażenie Marynarki Wojennej i Straży Granicznej. Dla przykładu Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje jedynie samolotami patrolowo-rozpoznawczymi M28B 1R, M28B 1RM/BIS oraz samolotami monitoringu ekologicznego An-28 o ograniczonych zdolnościach do takich misji. Z kolej Straż Graniczna jednostkami nawodnymi o ograniczonej przydatności do takich zadań.

Właściciele turbin wiatrowych posadowionych w Polskiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej staną się operatorami infrastruktury krytycznej. A ustawa o zarządzaniu kryzysowym (z 26 kwietnia 2007 r.) nakłada na operatora takiej infrastruktury obowiązek sporządzenia min. planu ochrony. Oczywiście swoje zadania do wykonania będą mieli także ministrowie właściwi do spraw aktywów państwowych, energii czy gospodarki złożami kopalin, a także – co oczywiste – ministrowie spraw wewnętrznych i obrony narodowej.

Koniecznym jest więc opracowanie wielosensorowego systemu ochrony, który umożliwiałby prawidłową reakcję na zagrożenia ze strony nurków, okrętów i pojazdów podwodnych, jednostek nawodnych oraz dronów. Tego wymaga bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Tomasz Chyła, ekspert Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza

Źródło: Instytut Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza w Rzeszowie 

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Czym są OPV i dlaczego wracają do łask?

    Czym są OPV i dlaczego wracają do łask?

    Jeszcze niedawno okręty patrolowe typu OPV uchodziły w wielu flotach za jednostki stojące w cieniu fregat i niszczycieli. Traktowano je jako funkcjonalne, choć mało efektowne narzędzia, dobre do zadań pobocznych. Dziś ten pogląd ustępuje miejsca realiom, które coraz mocniej kształtują bezpieczeństwo morskie.

    Rosnąca liczba incydentów wokół infrastruktury krytycznej, presja budżetowa i coraz śmielsza aktywność tzw. floty cieni sprawiają, że OPV wracają na pierwszy plan. Dlaczego właśnie one? I co faktycznie dają marynarce w codziennej służbie?

    OPV – czym właściwie są te okręty?

    Okręty patrolowe typu OPV (Offshore Patrol Vessel) stworzone są do jednego zasadniczego zadania: utrzymywania stałej obecności państwa na wodach przybrzeżnych. To nie są okręty bojowe w pełnym znaczeniu tego słowa, choć potrafią podjąć działania interwencyjne. OPV operują długo, konsekwentnie i blisko rejonów, w których państwo musi być widoczne, nawet jeśli zagrożenie przybiera postać nieoczywistą.

    Ich konstrukcja opiera się na rozwiązaniach prostych, lecz przemyślanych. Duża autonomiczność, przestrzeń dla załóg inspekcyjnych, zaplecze dla półsztywnych łodzi RHIB i możliwość bazowania BSP tworzą pakiet środków, który pozwala im pracować na morzu, gdzie fregata byłaby przesadą, a brak obecności – błędem. OPV idealnie w tym środowisku się odnajdują, nie aspirując do roli większych jednostek i nie próbując zastąpić ich możliwości.

    Rosnące znaczenie OPV – zmieniające się środowisko bezpieczeństwa morskiego

    Ostatnie lata przyniosły Bałtykowi zjawiska, z którymi wcześniej stykano się sporadycznie. Zakłócenia sygnałów GPS, naruszenia stref bezpieczeństwa wokół platform wiertniczych, anomalie AIS i podejrzana aktywność jednostek należących do tzw. floty cieni przestały budzić zdziwienie. Stały się elementem krajobrazu bezpieczeństwa. W takim środowisku trudno wyobrazić sobie skuteczny system dozoru bez okrętów, które mogą pojawiać się tam często, reagować natychmiast i nie obciążać floty nadmiernymi kosztami.

    Fregaty i okręty bojowe są zbyt wartościowe, by wykorzystywać je do zadań rutynowych. Wysyłanie ich w pościg za podejrzaną jednostką, która krąży w pobliżu infrastruktury energetycznej, byłoby tak samo nieracjonalne, jak używanie pługopiaskarki do odśnieżenia chodnika przed domem. OPV powstały właśnie po to, żeby tę lukę wypełnić.

    Podobną logikę obserwujemy na wodach zagrożonych piractwem. Przypadek duńskiej fregaty HDMS Esbern Snare, która musiała pełnić funkcje typowe dla okrętu patrolowego, dobitnie pokazał, jak kosztowne jest używanie jednostki tej klasy tam, gdzie wystarczy patrolowiec. Wnioski płynące z takich operacji są jednoznaczne: OPV są narzędziem adekwatnym do zagrożeń asymetrycznych, jakie coraz częściej definiują współczesne środowisko morskie.

    Kryzysowa architektura bezpieczeństwa – wymagania nowej epoki

    Polska już dziś w praktyce opiera swoje bezpieczeństwo energetyczne na morzu. W 2024 roku Naftoport w Gdańsku przeładował 38,8 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych, natomiast Port Gdynia w 2023 roku obsłużył około 3,54 mln ton paliw płynnych. Takie wolumeny w praktyce pokryły cały przerób krajowych rafinerii. Innymi słowy – niemal wszystkie paliwa, które napędzają polską gospodarkę, przypływają do kraju drogą morską.

    Podobnie wygląda sytuacja w przypadku gazu. Baltic Pipe osiągnął przepustowość do 10 mld m³ rocznie, terminal LNG w Świnoujściu po rozbudowie ma przyjmować do 7,5 mld m³. Zsumowane przepływy sięgają więc nawet 17 mld m³ gazu, co odpowiada około 80% rocznego zużycia tego surowca w Polsce. Bałtyk staje się w ten sposób faktyczną „bramą energetyczną” państwa. Każda poważniejsza awaria, sabotaż czy długotrwałe zakłócenie pracy tej infrastruktury natychmiast przełożyłoby się na sytuację wewnątrz kraju.

    W takim układzie dyskusja o OPV, fregatach i ochronie infrastruktury krytycznej przestaje być teoretyczną rozmową specjalistów. To już nie jest spór o „fregatę zamiast czołgu”, lecz pytanie, czy państwo, które ściąga większość kluczowych surowców drogą morską, może pozwolić sobie na słabą obecność na morzu.

    Trudno wymagać od fregat, by przez cały rok patrolowały te wody. OPV wpisują się w tę układankę naturalnie – są stosunkowo tanie w użyciu, dostępne częściej i lepiej dostosowane do realiów działań przybrzeżnych. W przypadku incydentów, których natura nie jest od razu jednoznaczna, to właśnie OPV reagują jako pierwsze i często jako pierwsze klasyfikują, czy mamy do czynienia jedynie z nieposłuszną jednostką, czy z działaniem świadomie wymierzonym w infrastrukturę krytyczną.

    Dowodzą tego choćby działania Marynarki Wojennej RP realizowane w ramach operacji „Zatoka” oraz ćwiczeń „Strażnik Bałtyku-25”. W sytuacjach o charakterze kryzysowym OPV stają się oczami i uszami państwa – narzędziem szybkiego rozpoznania i natychmiastowej obecności.

    Ekonomia budowy i eksploatacji – dlaczego OPV są atrakcyjne dla flot?

    Kwestia finansów bywa w debacie morskiej niewygodna, lecz nie sposób jej unikać. Okręty bojowe to inwestycje ogromne, rozłożone na dekady, wymagające dużych załóg i odpowiedniego zaplecza. Tymczasem OPV zapewniają to, co dziś najcenniejsze – stałą obecność w rejonach przybrzeżnych przy relatywnie niskich kosztach.

    Nie chodzi tu o taniość samą w sobie, lecz o proporcję między nakładami a realną wartością operacyjną. OPV mogą działać intensywnie, często i blisko newralgicznych punktów, bez konieczności długotrwałych rejsów dalekomorskich. Ich cykl życia bywa przewidywalny, a obsługa mniej wymagająca. Właśnie dlatego marynarki, nawet te o większych zasobach, chętnie sięgają po jednostki tego typu – są logicznym uzupełnieniem większych okrętów, zapewniając im wytchnienie od zadań, do których nie zostały stworzone.

    Jednocześnie OPV oferują dużą elastyczność. Mogą wspierać siły specjalne, realizować akcje SAR, prowadzić dozór na morzu oraz służyć jako jednostki szkoleniowe. W państwach, które muszą równoważyć potrzeby operacyjne z ograniczeniami budżetowymi, OPV stają się fundamentem codziennego funkcjonowania floty.

    Nowa generacja OPV – więcej niż tylko „patrolowce”

    Dzisiejsze OPV nie mają wiele wspólnego z patrolowcami sprzed dwóch dekad. Projektuje się je jako platformy modułowe, zdolne do szybkiego dostosowania do różnych scenariuszy. Jednego dnia mogą prowadzić kontrolę żeglugi, następnego – wspierać działania hydrograficzne, a w razie potrzeby – współpracować z systemami bezzałogowymi.

    Tę ewolucję najlepiej obrazuje koncepcja Vanguard rozwijana w Norwegii – połączenie załogowego okrętu z przestrzenią dla UAV i USV pozwalającą dowolnie konfigurować zdolności jednostki. To zapowiedź kierunku, w którym zmierza cała klasa OPV. Rosnące możliwości sensorów, systemów obserwacji i autonomicznych platform sprawiają, że OPV stają się okrętami pierwszej reakcji, gotowymi do działań w sytuacjach, gdzie fregata pozostaje narzędziem zbyt kosztownym i zbyt cennym, by ryzykować jej ciągłe zaangażowanie.

    Dlaczego OPV stanowią przyszłość wielu flot?

    Współczesne siły morskie działają w środowisku, w którym linia podziału między pokojem a kryzysem coraz częściej się zaciera. Państwa muszą jednocześnie chronić infrastrukturę krytyczną, zapewniać bezpieczeństwo szlaków żeglugowych oraz utrzymywać stałą obecność na akwenach, które jeszcze niedawno nie budziły większych emocji. OPV oferują narzędzie adekwatne do tych realiów: elastyczne, ekonomiczne, dostępne niemal natychmiast.

    W czasach, gdy zagrożenia hybrydowe stały się codziennością, OPV umożliwiają budowanie świadomości sytuacyjnej i reagowanie na incydenty, zanim wymkną się spod kontroli. Trudno dziś wskazać marynarkę wojenną, która nie rozważałaby ich zakupu lub modernizacji posiadanych jednostek. OPV nie zastąpią fregat ani okrętów podwodnych, lecz wypełniają lukę, której żaden inny typ jednostki nie pokrywa z równą skutecznością.

    Znaczenie OPV w nowej architekturze bezpieczeństwa morskiego

    I tutaj widać problem, z którym mierzy się Polska. Państwo posiada co prawda nowoczesny OPV SG-301 Generał Józef Haller, jednak służy on w strukturach Straży Granicznej, nie w Marynarce Wojennej RP. MW nie ma dziś ani własnych OPV, ani nowoczesnych fregat. ORP Kościuszko i Pułaski pełnią służbę z godną szacunku determinacją, lecz trudno porównywać je z jednostkami tej klasy w marynarkach państw sojuszniczych. To nie wina ich załóg – tylko czasu, który dla tych okrętów zwyczajnie się skończył. Świat poszedł naprzód, technologia poszła naprzód, a floty państw nadmorskich starają się za tym nadążać.

    Powrót OPV do łask nie wynika z mody, lecz z twardej potrzeby chwili. Środowisko morskie zmienia się szybciej, niż wiele państw jest w stanie reagować, co czyni OPV nie tyle opcją, ile koniecznością. To okręty, które pozwalają państwu utrzymywać stałą obecność na morzu, gdzie pojawia się najwięcej znaków zapytania, a najmniej przestrzeni na błędy.

    OPV nie zastąpią fregat ani okrętów podwodnych, jednak tworzą fundament bezpieczeństwa w strefie przybrzeżnej – tam, gdzie zaczyna się każdy kryzys i gdzie obecność państwa musi być widoczna od pierwszej chwili. To właśnie w tych rejonach rodzą się sytuacje, które mogą przerodzić się w incydenty, a w skrajnych przypadkach – w konflikty. Jeżeli Polska zamierza skutecznie chronić swoje interesy na Bałtyku, musi mieć narzędzia stworzone do tej pracy.

    Budujemy nowe fregaty, kończymy budowę serii niszczycieli min, ruszyła budowa okrętu ratowniczego. To inwestycje potrzebne i długo wyczekiwane. A jednak pozostaje luka, której nie zasłoni ani ambitny program Miecznik, ani żaden z nowych projektów. OPV – proste, skuteczne i niedrogie – nie pojawią się w naszej flocie przypadkiem. ORP Ślązak udowodnił, jak wymagająca potrafi być droga od projektu do gotowego okrętu. Jeżeli chcemy mieć jednostki zdolne do codziennej służby na Bałtyku, trzeba wreszcie jasno określić priorytety.

    OPV nie rozwiążą wszystkich wyzwań, lecz brak takich okrętów tworzy przestrzeń, której nie wypełni ani Straż Graniczna, ani większe jednostki bojowe. Bałtyk wymaga stałej obecności, prowadzenia obserwacji i szybkiego reagowania. Jeśli ta obecność ma być realna, potrzebujemy okrętów zaprojektowanych do pracy dzień po dniu, nie tylko w momentach podwyższonego ryzyka. Morze nie zna próżni – jeżeli nie będzie nas, ktoś inny tę przestrzeń wypełni.