Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grupa Orlen ma cztery koncesje w Norwegii

PGNiG Upstream Norway i Lotos Exploration & Production Norge – spółki z Grupy Orlen – uzyskały udziały w czterech koncesjach poszukiwawczych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, przyznane w ramach corocznej rundy koncesyjnej, podał PKN Orlen. Łącznie Grupa Orlen posiada w Norwegii już 98 koncesji.

W wyniku rozpoczętej w ubiegłym roku rundy koncesyjnej APA 2022 władze norweskie przyznały 25 firmom udziały w 47 koncesjach. Wśród nich znalazły się PGNiG Upstream Norway oraz Lotos Exploration & Production Norge (Lotos Norge).

Grupa Orlen dynamicznie rozwija swój potencjał w Norwegii, która jest dla nas kluczowym rynkiem zagranicznym, jeśli chodzi o działalność wydobywczą. Zakończony sukcesem udział spółek z grupy w corocznej rundzie koncesyjnej świadczy o wysokich kompetencjach pracowników koncernu, ponieważ norweskie władze przyznają koncesje tylko w odpowiedzi na najlepiej przygotowane wnioski. Połączenie tych kompetencji w ramach jednego multikoncernu zapewnia podstawę do jeszcze szybszego rozwoju i wzmocnienia naszej pozycji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym dzięki wykorzystaniu efektów synergii.

Daniel Obajtek, Prezes PKN Orlen

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-baltica-wygrala-postepowanie-rozstrzygajace-dotyczace-nowego-pozwolenia-lokalizacyjnego-dla-morskich-farm-wiatrowych/

PGNiG Upstream Norway (PUN) uzyskało udziały w trzech koncesjach – jednej na Morzu Północnym oraz dwóch na Morzu Norweskim. Na koncesji PL1172, PGNiG otrzymało 30% udziałów. Operatorem została firma AkerBP, a trzecim partnerem firma DNO Norge, z udziałami odpowiednio: 40% i 30%.

W koncesji PL1190 PUN otrzymało 20% udziałów. Operatorem została firma Harbor Energy (50%), a trzecim partnerem firma Lime Petroleum z 30% udziałów. Trzecia koncesja, PL1193, zlokalizowana jest w sąsiedztwie złoża Skarv. W koncesji tej PGNiG otrzymało 20% udziałów, a operatorem została firma AkerBP (80%), wymieniono w materiale.

Z kolei Lotos Norge uzyskał 20% udziałów w koncesji PL1175, której operatorem został Aker BP (50% udziałów), a trzecim partnerem DNO Norge, z udziałem 30%. Koncesja położona jest na obszarze wydobywczym Yggdrasil (dawnej NOAKA) na Morzu Północnym, na którym spółka posiada już udziały w innych koncesjach.

Po uwzględnieniu koncesji uzyskanych w ramach najnowszej rundy koncesyjnej, PUN ma udziały w 64, a Lotos Norge – w 36 koncesjach, z czego dwie koncesje są wspólne. Oznacza to, że stan posiadania Grupy Orlen na Norweskim Szelfie Kontynentalnym wzrósł do 98 koncesji, podsumowano.

Źródło: ISBnews

.pl/category/offshore-energetyka/

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.