Pierwszy raz w historii tego 32 letniego okrętu można było napisać ORP Drużno „po nowemu” w styczniu 2019 r., kiedy to okręt po kilkunastu miesiącach remontu w stoczni Nauta, wrócił odmieniony do portu w Świnoujściu.
Wówczas okręt przeszedł zgodnie z wojskową nomenklaturą naprawę główną, która przede wszystkim polegała na zamontowaniu fabrycznie nowych silników. Rosyjskie silniki wysokoprężne M401 zostały zastąpione przez wyprodukowane w Niemczech silniki MTU Friedrichshafen. Ponadto trałowiec zyskał nowe, amerykańskie agregaty prądotwórcze marki Cummis, nowe sprężarki powietrza niemieckiej firmy Sauer, system klimatyzacji, a siłownia została objęta dodatkowym monitoringiem audiowizualnym. Naprawa wiązała się również z wymianą wszystkich systemów nawigacyjnych oraz dostosowaniem systemów łączności do współpracy z okrętami NATO. Trałowiec zyskał nowe układy automatyki sterowania napędem głównym, elektrownią i systemami okrętowymi. Na pokładzie zamontowany został też nowy żuraw hydrauliczny.
W piątek 10 grudnia okręt wrócił do Portu Wojennego Świnoujście po zakończeniu innej umowy, która dała mu nowe zdolności, dzięki którym z powodzeniem można powiedzieć, ze Marynarka Wojenna ma ORP Drużno po nowemu 2.0. Aby powiedzieć coś więcej o tych zdolnościach należy powrócić do 30 czerwca br., kiedy to Komenda Portu Wojennego w Świnoujściu poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na „Wykonanie naprawy głównej systemu głębinowego Ukwiał, modyfikację PKO systemu OPM Głuptak, montaż systemu na okrętach t. 207 wraz ze szkoleniem”. Jedynym oferentem okazał się producent Ukwiałów i Głuptaków, czyli Politechnika Gdańska Centrum Morskich Technologii Militarnych.
Dzięki wykorzystaniu systemu głębinowego Ukwiał z wycofanych okrętów projektu 206FM oraz jego integracją z przenośną konsolą operatora systemu OPM Głuptak (okręt wyposażono także w mobilny system OPM Głuptak, będący dostawą armatorską Zamawiającego) okręt zyskał zdolności do identyfikacji i niszczenia min przy pomocy pojazdów podwodnych, których dotychczas w 12 Wolińskim Dywizjonie Trałowców nie było.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.