Enter your email address below and subscribe to our newsletter

PGNiG: polska gospodarka konsumuje coraz więcej gazu LNG

Z danych Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa wynika, że tempo wzrostu importu skroplonego gazu ziemnego LNG w okresie od stycznia do lipca było dziesięciokrotnie wyższe niż dynamika import gazu ziemnego z Rosji. Polska sprowadza LNG z Kataru, Norwegii oraz Stanów Zjednoczonych.

 

PGNiG opublikowało w tej sprawie specjalny komunikat, który stanowi odpowiedź na informacje podane przez rosyjski koncern Gazprom i rozpowszechniane przez polskie media. Gazprom poinformował, że Polska importuje coraz więcej gazu ziemnego z Rosji: „W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2018 roku Gazprom wyprodukował 288,9 mld m sześć. gazu, co stanowi wzrost o 8,5 proc. (22,6 mld m sześć.) w stosunku do analogicznego okresu styczeń-lipiec 2017 roku”. Gazprom podał też informacje na temat importu przez różne państwa rosyjskiego gazu. W przypadku Polski, według danych rosyjskiego giganta energetycznego, w okresie od stycznia do lipca 2017 roku wzrost ten wynosił 6,6 proc.

 

PGNiG: wzrasta import LNG

PGNiG odpowiedziało na te informacje i podało, że tempo wzrostu importu LNG przez Polskę „było 10-krotnie wyższe niż dynamika wzrostu importu gazu rosyjskiego”. Spółka gazowa podała także: „Wzrost importu LNG w porównaniu z gazem z Rosji był wyższy także w ujęciu ilościowym. PNGiG sprowadziło w okresie styczeń-lipiec 2018 roku o ok. 0,6 mld m sześć. więcej gazu LNG niż w analogicznym okresie w 2017 roku – a więc import ten był o 60 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2017 roku. Natomiast import gazu z Rosji w okresie styczeń-lipiec 2018 roku wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku o niecałe 0,4 mld m sześć., czyli tylko o ok. 6 proc.”

Zobacz też: Francuska współpraca przemysłowa w kraju użytkownika. Czy to właściwy przykład dla Polski?

Co więcej, PNGiG podkreśla, że udział gazu sprowadzanego z Rosji w całej strukturze importu w okresie od stycznia do lipca 2018 roku wyniósł 75 proc., co oznacza, że udział spadł o 2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim. Spółka dodaje, że „udział LNG w strukturze importu utrzymuje trend wzrostowy i w analizowanym okresie wzrósł do 19 proc., czyli o kolejne 6 punkt procentowych”. PGNiG podkreśla również, że od 2022 roku będzie dysponowało corocznie „portfelem ponad 4 mln ton LNG z USA (ok. 5,5 mld m sześć po regazyfikacji)”.

 

PGNiG stawia na skroplony gaz ziemny

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo już od jakiegoś czasu intensyfikuje działania dotyczące skroplonego gazu ziemnego LNG. Dotyczy to nie tylko importu niebieskiego paliwa w tej postaci na potrzeby polskiej gospodarki, ale też rozwoju technologii. Na przykład w kwietniu dwie spółki z grup kapitałowych PGNiG oraz Lotos podpisały umowę o współpracy. Porozumienie to ma wymiar handlowy oraz ekonomiczny, przyświeca mu także cel szerszego komercyjnego wykorzystania potencjału gazoportu Świnoujściu. Na podstawie umowy spółki należące go PGNiG oraz Lotosu „będą wspólnie oferowały usługę bunkrowania statków paliwem LNG, pochodzącym z Terminala Gazowego w Świnoujściu”. W kwietniu państwowe firmy informowały, że podpisanie umowy jest „zwieńczeniem ponadrocznej współpracy, w ramach której na terenie Stoczni Remontowa S.A. w Gdańsku dokonano przeszło 30 bunkrowań LNG”.

 

PGNiG wchodzi z LNG do Portu Gdynia

Z kolei w czerwcu należące do grupy kapitałowej PGNiG spółki PGNiG Obrót Detaliczny i Gas-Trading podpisały porozumienie o wykorzystaniu paliwa LNG z Zarządem Morskiego Portu Gdynia. Porozumienie to zakłada m.in. budowę barki przystosowanej do bunkrowania skroplonym gazem ziemnym LNG innych statków. Według zapowiedzi, projekt ma być finansowany w ramach programu INNOship, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

– Dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie ze strony armatorów, dlatego zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie paliwa LNG w Porcie Gdynia – mówił wówczas Adam Meller, prezes Portu Gdynia. – Chcemy budować konkurencyjność na arenie międzynarodowej poprzez rozwój tego ekologicznego paliwa – podkreślał.

Zobacz też: Port Gdynia rośnie razem z przeładunkami. Wielkie inwestycje.

Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Portu Gdynia ocenił, że możliwość bunkrowania paliwa LNG w Porcie Gdynia to kolejny przykład, że port musi stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która będzie odpowiadała wymaganiom armatorów.

– Jako zarząd portu jesteśmy gotowi na każdą implementację, która ma na celu wdrażanie nowych, innowacyjnych i ekologicznych technologii, stwarzając tym samym dobre warunki dla rozwoju biznesu – zaznaczył Grzegorz Dyrmo.

 

Strategiczny kierunek: USA

PGNiG w zakresie importu skroplonego gazu ziemnego szczególnie intensywnie współpracuje z biznesem amerykańskim. W czerwców gazowa spółka podpisała porozumienie z amerykańską firmą Port Arthur LNG porozumienie dotyczące warunków zakupu przez stronę polska skroplonego gazu ziemnego z terminalu Port Arthur. PGNiG podało w komunikacie, że porozumienie „ustala podstawowe warunki umożliwiające finalizację 20-letniej umowy na zakup do 2 mln ton LNG rocznie (ok. 2,7 mld m sześć. po regazyfikacji). Ładunki będą pochodzić z terminalu Port Arthur LNG, który powstanie w Jefferson County w Teksasie do 2023 roku”.

Zobacz też: Saab uzbroi niemiecką flotę w system pocisków przeciwokrętowych.

– Podpisane porozumienie otwiera nam drogę o zawarcia kontraktu, który pozwoli PGNiG na rozwój portfela LNG w bliskiej przyszłości. Począwszy od 2023 roku dostawy z terminalu Port Arthur nie tylko umożliwią dalszą dywersyfikację struktury importu LNG do Polski, ale także pomogą nam wzmocnić działalność na międzynarodowym rynku handlu tym surowcem. PGNiG stale poszukuje rynkowych ofert zakupu gazu ziemnego po konkurencyjnych cenach – podpisanie porozumienia skomentował Piotr Woźniak, prezes PGNiG.

Również w czerwcu PGNiG podpisało porozumienie o współpracy z inną amerykańską firmą. Chodzi o Venture Global LNG. Tym razem porozumienie dotyczy warunków zakupu skroplonego gazu ziemnego z terminalu Calcasieu Pass LNG i Plaquemines LNG. Polska spółka podała w komunikacie, że dokument „ustala podstawowe warunki 20-letniej umowy na zakup 2 mln ton LNG rocznie (ok. 2,7 mld m sześć po regazyfikacji). Ładunki będą pochodzić z terminali eksportowych Calcasieu Pass i Plaquemines LNG, które powstaną odpowiednio w 2022 i 2023 roku. Oba terminale będą zlokalizowane w Luizjanie nad Zatoką Meksykańską”.

– Z satysfakcją oczekujemy rozpoczęcia wieloletniej współpracy z naszym nowym partnerem Venture Global LNG. To jest ważny krok dla PGNiG w rozwoju naszej aktywności na rynku LNG. Zakup LNG w USA pozwoli nam nie tylko na dalszą dywersyfikację naszego portfela importowego od 2022 roku, ale także umożliwi rozwój naszych kompetencji tradingowych i obecność jako globalnego gracza na rynku LNG – ocenił Piotr Woźniak, prezes PGNiG.

Zobacz też: Podwyżki płac w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk.

W czerwcu PGNiG informowało, że prowadzi szczegółowe analizy prawne oraz techniczne dotyczące dwóch polsko-amerykańskich projektów. „Równolegle będą prowadzone rozmowy dotyczące warunków wiążących umów zakupu LNG, na mocy których PGNiG odbierać będzie od każdego z amerykańskich partnerów po 2 mln ton LNG rocznie, co po regazyfikacji daje łącznie około 5,5 mld m sześć. gazu ziemnego”, czytamy w komunikacie spółki.

Ponadto w lipcu prezes PGNiG Piotr Woźniak spotkał się z zastępcą sekretarza stanu ds. energii USA Francisem Fannon. „Rozmowy dotyczyły m.in. sytuacji na europejskim rynku energetycznym oraz współpracy w zakresie rynku LNG pomiędzy Polską i USA”, podał polski gazowy czempion.

Podpis: łp

Rynek LNG – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM