Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Chorwacka stocznia zbuduje bloki megawycieczkowca dla Fincantieri

Chorwacka stocznia Brodosplit, która jeszcze niedawno borykała się z poważnymi problemami finansowymi, nabiera rozpędu. Stoczniowa spółka znad Adriatyku właśnie poinformowała, że podpisała dwa kontrakty z włoskim gigantem przemysłowym Fincantieri.

Pierwsza umowa dotyczy budowy przez Brodosplit dziobowej części kadłuba. Stocznia podała w komunikacie, że do wykonania tej części kontraktu potrzebne będzie ponad 1,2 tys. ton stali. Bo zakończani prac dziobowa cześć kadłuba statku zostanie odholowana do jednej ze stoczni koncernu Fincantieri, gdzie odbędzie się montaż jednostki. Chorwacka stocznia podała, że kontrakt ten zostanie zrealizowany w pierwszej połowie przyszłego roku.

Brodosplit buduje bloki dla Fincantieri. Fot.: Brodosplit

Zobacz też: Wiceminister Grzegorz Witkowski: w stoczniach jest „za dużo” zarządów.

Chorwacki przemysł stoczniowy wychodzi na prostą

Chorwacka stocznia jest w coraz lepszej kondycji finansowej, choć jeszcze niedawno miała poważne problemy finansowe. Niegdyś państwowa stocznia po przejęciu przez prywatnego inwestora znalazła się na skraju upadłości i chorwacki rząd podjął decyzję o interwencji, żeby ratować potencjał przemysłowy i miejsca pracy. Po renacjonalizacji stocznia zaczęła pozyskiwać nowe zamówienia. Teraz Brodosplit chwali się, że jej portfel zamówień – uwzględniający także dwa świeże kontrakty podpisane z Fincantieri – gwarantuje stoczni stałe przychody w wysokości 5 mln euro miesięcznie. Zarząd stoczni przekazał w komunikacie, że w latach 2019-2025 Brodosplit będzie miała ok. 500 mln kunów – czyli ponad 67,5 mln euro – zysku.

Brodosplit buduje bloki dla Fincantieri. Fot.: Brodosplit

Brodosplit i Fincantieri mają popisaną umowę w sprawie długofalowej współpracy biznesowej i technologicznej do 2025 r. To konsekwencja udanej współpracy we wcześniejszym okresie. W 2014 r. chorwacka stocznia zbudowała i dostarczyła włoskiemu koncernowi bloki do trzech statków wycieczkowych.

Zobacz też: Tajna umowa PGZ i Naval Group. W tle zamówienie warte 10 miliardów.

„Poziom wzajemnego zaufania pomiędzy Fincantieri i Brodosplit został doprowadzony do takiego poziomu, że już łączymy nasze systemy oprogramowania, aby nasza współpraca była szybsza i wydajniejsza”, chorwacka stocznia podała w komunikacie. Kolejnym krokiem w stronę zacieśnienia współpracy pomiędzy stoczniami będzie oddelegowanie grupy chorwackich pracowników do pracy w stoczniach należących do grupy Fincantieri. Chorwaci będą realizować specjalne prace wykończeniowe dotyczące luksusowych statków wycieczkowych.

Podpis: am

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM