Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Chodzi o budowę trzech lodołamaczy projektu 10510 typu Lider, które będą wyposażone w supermocne w silniki jądrowe. Ich pozyskanie zapowiedział wicepremier Federacji Rosyjskiej Jurij Borisow. Będą to najpotężniejsze lodołamacze, jakie kiedykolwiek zbudowano.
W cytowanej przez agencję TASS wypowiedzi rosyjski wicepremier stwierdził, że zlokalizowana na Dalekim Wschodzie stocznia Zvezda będzie podmiotem odpowiedzialnym za budowę nowych lodołamaczy i liderem projektu. Jak dodał, zatwierdził to prezydent Federacji Rosyjskiej i wkrótce zostanie przygotowany odpowiedni rządowy dekret w tej sprawie. Według rosyjskiego wicepremiera, kwestia finansowania budowy jednostek została zabezpieczona.
Nie oznacza to, że w projekcie nie będą uczestniczyć inne firmy stoczniowe. W wypowiedzi dla agencji TASS, Jurij Borisow zaznaczył, że stocznia Zvezda będzie kooperowała z innymi podmiotami przemysłu stoczniowego, w tym ze Stocznią Bałtycką, która znajduje się w Sankt Petersburgu. Wcześniej, kiedy ważyły się losy projektu, to właśnie ta stocznia starała się o pozyskanie rządowego zamówienia i deklarowała gotowość do jego realizacji. Jednak już na początku września rosyjski minister handlu i przemysłu dał do zrozumienia, że pierwszy z serii nowych lodołamaczy najprawdopodobniej zostanie zbudowany przez stocznię zlokalizowaną na Dalekim Wschodzie.

Zobacz też: Baltic Eagle: ruszają prace przy nowej niemieckiej morskiej farmie wiatrowej.
Z wcześniejszych doniesień prasowych oraz wypowiedzi rosyjskich oficjeli wynika, że nowe lodołamacze wejdą na wyposażenie marynarki wojennej, ale jeszcze nie jest to pewne. Pewne jest natomiast, że będą to największe i najsilniejsze tego typu statki na świecie.
Na razie jednak wciąż budowane są inne trzy jednostki, które – kiedy wejdą do eksploatacji – będą największymi i najsilniejszymi lodołamaczami. Chodzi o statki projektu 22220. Trzy jednostki tego typu obecnie budowane są w petersburskiej Stoczni Bałtyckiej. W 2013 roku położono stępkę pierwszego z nich. Dwa z nich już zwodowano. Pierwszy ma wejść do służby w czerwcu przyszłego roku, drugi – w listopadzie 2020 roku, a trzeci – w 2021 roku.

Lodołamacze projektu 22220 będą mierzyć po 173 metry długości i 34 metry szerokości. Ich wyporność to ponad 33,5 tys. ton. Potężną moc zapewni im w napęd atomowy z dwoma reaktorami jądrowymi. Statki będą pływać z prędkością 22 węzłów, a ich załogę będzie stanowiło 74 ludzi. Lodołamacze będą w stanie przełamać pokrywę lodową o grubości trzech metrów. Według zamierzeń, będą one używane do torowania szlaku statkom pływającym Północną Drogą Morską oraz w pobliżu rosyjskiego wybrzeża Arktyki. Moc silników lodołamaczy projektu to 60 MW. Koszt budowy pierwszego z nich do 47 mld rubli.
Zobacz też: Zmarnowany przetarg na naprawę sensorów okrętu ORP Orzeł.
Z kolei jeszcze potężniejsze lodołamacze nowej generacji projektu 10510 będą w stanie rozbijać lód o grubości 4,3 metra dzięki potężnym silnikom o mocy 120 MW. Jeden taki statek ma kosztować ok. 70 mld rubli. Będą to jedyne jednostki na świecie, które będą mogły całorocznie operować na każdym odcinku Północnej Drogi Morskiej. Według portalu navyrecognition.com, wprowadzenie tych jednostek do eksploatacji będzie miało strategiczne znaczenie z punktu widzenia transportu surowców energetycznych ze złóż jamalskich.
Według wstępnych założeń, lodołamacze projektu 10510 będą mierzyć po ponad 200 metrów długości i ok. 40 metrów szerokości, a ich wyporność ma wynosić 55,6 tys. ton.
Podpis: tz
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

11 listopada grupa uderzeniowa z lotniskowcem USS Gerald R. Ford (CVN-78) weszła w rejon odpowiedzialności USSOUTHCOM na Karaibach. Oficjalnie to wsparcie działań przeciw przemytowi narkotyków, w praktyce czytelny sygnał dla Caracas w czasie narastającego napięcia na linii USA–Wenezuela. To pierwsza tak duża demonstracja siły US Navy w tym rejonie od wielu lat i wyraźne ostrzeżenie, że Waszyngton nie zamierza oddać kontroli nad swoim południowym przedpolem.
W artykule
To największe od lat wzmocnienie obecności US Navy w Karaibach – ruch czytelny jako presja na Caracas, równolegle z operacjami antynarkotykowymi. Połączenie tych dwóch wątków ma prosty przekaz: Waszyngton kontroluje południowe przedpole i jest gotów szybko eskalować, jeśli Maduro podniesie stawkę.
Na wody karaibskie wszedł nie tylko lotniskowiec, ale cały pływający zespół uderzeniowy. USS Gerald R. Ford to pierwsza jednostka nowej generacji amerykańskich lotniskowców o napędzie jądrowym. Posiada pełne skrzydło lotnicze, kompleksową obronę przeciwlotniczą oraz rozbudowane systemy rozpoznania. Wraz z towarzyszącymi mu niszczycielami i okrętami wsparcia tworzy samowystarczalny organizm, zdolny prowadzić działania przez wiele tygodni bez zawijania do portu.
🔗 Czytaj więcej: Lotniskowiec USS Gerald R. Ford na wodach Morza Północnego
Kiedy taki zespół pojawia się w danym akwenie, zmienia się dynamika całego regionu. Znikają z radarów małe jednostki o wątpliwym statusie, a statki handlowe zaczynają ściślej trzymać się korytarzy morskich. Dla marynarzy z państw regionu to jasny sygnał: ktoś teraz przejął kontrolę nad tymi wodami.
Pentagon w swoich komunikatach podkreśla, że obecność lotniskowca ma wspierać działania przeciwko organizacjom przestępczym w rejonie Karaibów. To obszar, przez który od dekad biegną morskie szlaki przemytu narkotyków i broni.
Lotniskowiec typu Ford nie ściga motorówek z kontrabandą. Jego zadanie to rozpoznanie, stała obecność w powietrzu i wsparcie tych, którzy pilnują porządku z bliska. Sam fakt pojawienia się w tym rejonie mówi więcej niż oficjalne komunikaty: Waszyngton przypomina, że południowe przedpole ma pod kontrolą. Gdy na horyzoncie widać USS Gerald R. Ford, nikt w regionie nie ma wątpliwości, kto rozdaje karty na morzu. To również czytelny sygnał dla Caracas – napięcie nie słabnie, a obecność amerykańskiego lotniskowca wyraźnie zwiększa presję na wenezuelski reżim.
Grupa uderzeniowa z lotniskowcem USS Gerald R. Ford na czele to nie demonstracja, lecz pełnowartościowa formacja bojowa. Na pokładzie amerykańskiego lotniskowca stacjonuje ponad siedemdziesiąt maszyn – od myśliwców F/A-18 Super Hornet, przez samoloty wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye, aż po śmigłowce wielozadaniowe MH-60R. To one tworzą pierwszą linię rozpoznania i rażenia, pozwalając Amerykanom działać setki kilometrów od własnych wybrzeży. Sam lotniskowiec dysponuje również własnymi środkami obrony – wyrzutniami pocisków rakietowych krótkiego zasięgu i systemami artyleryjskimi do zwalczania celów nawodnych oraz nisko lecących pocisków manewrujących.
W skład zespołu wchodzą niszczyciele typu Arleigh Burke: USS Bainbridge (DDG-96), USS Mahan (DDG-72) oraz USS Winston S. Churchill (DDG-81), pełniący rolę okrętu dowodzenia obroną powietrzną. Każdy z nich ma system Aegis i wyrzutnie VLS, a także zdolność użycia pocisków manewrujących Tomahawk, zapewniając parasol OPL i silne możliwości uderzeniowe z morza.
W razie konfliktu taki zespół jest w stanie przeprowadzić zmasowane uderzenie z morza w głąb terytorium przeciwnika. Zasięg operacyjny Tomahawków pozwala na rażenie celów oddalonych o ponad tysiąc kilometrów – a to oznacza, że nawet bez przekraczania granic wód terytorialnych Amerykanie mogliby sparaliżować kluczowe obiekty wojskowe i infrastrukturalne wenezuelskiego wybrzeża. Uderzenie poprzedziłoby rozpoznanie prowadzone przez samoloty pokładowe i drony zwiadowcze, wspierane przez śmigłowce ZOP tropiące okręty podwodne.
🔗 Czytaj też: USS Gerald R. Ford z wizytą we Włoszech
W praktyce oznacza to, że cała grupa działa jak jeden, samowystarczalny organizm: lotnictwo przejmuje kontrolę nad przestrzenią powietrzną, krążowniki i niszczyciele tworzą tarczę obronną, a okręty zaopatrzeniowe dostarczają paliwo i amunicję. W ciągu kilku godzin taka formacja jest zdolna prowadzić równoczesne operacje w powietrzu, na morzu i przeciwko celom lądowym. Dlatego wejście USS Gerald R. Ford na wody Karaibów nie można traktować jako rutynowej rotacji floty. To demonstracja siły i gotowości, która – nawet bez wystrzału – działa jak uderzenie precyzyjnie wymierzone w polityczne centrum Caracas.
W nadchodzących tygodniach okaże się, czy obecność lotniskowca USS Gerald R. Ford i jego eskorty na Karaibach to jedynie presja polityczna, czy zapowiedź działań o szerszym wymiarze. Dla Pentagonu to test skuteczności globalnej projekcji siły. Dla Wenezueli – moment prawdy, jak daleko może się posunąć w konfrontacji z USA. Dlatego, mimo deklaracji US Navy o „polowaniu na przemytników”, niewielu wierzy, że to jedyny cel. Skala i timing wskazują, że kluczowy jest sygnał strategiczny pod adresem Caracas. A dla obserwatorów z naszej części świata to przypomnienie, że w polityce morskiej nie ma pustych gestów. Każdy ruch floty wojennej to komunikat – czasem głośniejszy niż jakiekolwiek oświadczenie dyplomatyczne.