Fińska grupa technologiczna Wärtsilä dostarczy silniki, śruby oraz system sterowania do nowej pogłębiarki morskiej, którą buduje Damen Shipyards Group.
Jednostkę w holenderskiej grupie stoczniowej zamówiła brytyjska spółka Cemex UK Marine Limited, która jest wiodącym dostawcą materiałów budowlanych na rynku europejskim, zatrudniającym trzy tys. pracowników. Kontrakt podpisano w grudniu ub.r. Umowa zakłada, że statek zbuduje stocznia z grupy Damen znajdujące się w Galati. Jednostka ma zostać dostarczona do klienta w przyszłym roku i przewiduje się, że w drugiej połowie 2019 r. zacznie pracę na morzu.
Zobacz też: Bezpieczeństwo i lepsza wydajność na morzu. Wartsila zakończyła testy innowacyjnego systemu.
Jednostka będzie służyć do wydobywania piasku oraz żwiru z dna morskiego na głębokości do 55 m. Wyposażenie okrętowe ma umożliwić pracę także w trudnych warunkach na Morzu Północnym.

Portal Stoczniowy
Katalogowa nazwa tej jednostki to Marine Aggregate Dedger – MAD. Damen Shipyards Group podkreśla, że stanowi ona wynik szeroko zakrojonych prac badawczo-rozwojowych, a także konsultacji z klientami, którzy wykorzystują taki typu sprzęt. MAD ma być odpowiedzią na rosnące wymagania przemysłu dostarczającego materiały budowlane, a przy tym spełniać wyśrubowane normy środowiskowe.
Jednostka będzie mierzyć 103,5 m długości, a jej nośność określono w projekcie na stosunkowo niewiele, bo prawie osiem tys. ton, ale i tak będzie to 20 proc. więcej w stosunku do pogłębiarek, którymi obecnie dysponuje Cemex. Statek ma osiągać prędkość 12 węzłów, a do jego obsługi potrzebna będzie załoga składająca się z 14 osób.
Zobacz też: Wartsila w projekcie budowy innowacyjnego masowca z napędem LNG.
Z kolei w czerwcu br. fińska grupa Wärtsilä poinformowała, że dołącza do projektu budowy pogłębiarki nowej generacji i dostarczy silniki, śruby oraz systemy sterowani. Będą to dwa silniki Wärtsilä 26 o ograniczonej emisji wykonane w technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), spełniające wymagania IMO Tier III. Wärtsilä podkreśla, że dzięki tej technologii MAD będzie jedną z najbardziej ekologicznych pogłębiarek na świecie. Poza tym fińska grupa dostarczy dwa śmigła Wärtsilä 4D775 z regulacją skoku (CPP) i system sterowania Wärtsilä ProTouch. O ile silniki tego typu znalazły już zastosowanie w wielu pogłębiarkach, o tyle śruby stanowią nowość.
Damen Shipyards Group skupia ponad 50 stoczni, które specjalizują się w nowych budowach oraz remontach jednostek różnego typu. W ostatnich latach regularnie zamawia systemy napędowe oferowane przez fińską grupę technologiczną Wärtsilä do budowy nowych statków towarowych i badawczych.
Podpis: tz