Trwa gorączka budowy nowych kontenerowców, a liczba zamówień do końca 2021 r. może osiągnąć rekord w całym portfelu zamówień. Tajwański przewoźnik Evergreen Marine, kontynuując szybką rozbudowę swojej floty potwierdził złożenie zamówienia o wartości prawie 1,1 miliarda dolarów na kontenerowce dowozowe. 

Nowy kontrakt na budowę, wyszczególniony w zgłoszeniu na Tajwańską Giełdę Papierów Wartościowych, mówi o zamówieniu 24 kontenerowców w cenie od 28 do 51 milionów dolarów za jednostkę. Statki zostaną zbudowane w Chinach w CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Company. Nie podano dat dostaw.

Dzięki temu nowemu zamówieniu Evergreen chce wzmocnić swoją pozycję w segmencie mniejszych kontenerowców, po tym jak wcześniej zakontraktował oceaniczne i duże statki kontenerowe. Nowe zamówienie składa się z zapotrzebowania na dwa statki, każdy o pojemności 1.800 TEU, a następnie dwóch serii po 11 statków, jedna o pojemności 2.300 TEU każdy i druga seria o pojemności 3.000 TEU każdy. Evergreen poinformował, że wszystkie statki są przeznaczone do celów eksploatacyjnych, ale nie sprecyzował, czy wszystkie zostaną przeznaczone na rozszerzenie istniejącej floty, czy też zostaną wykorzystane do modernizacji i zastąpienia starszych statków.

Alphaliner obecnie klasyfikuje Evergreen jako siódmą co do wielkości firmę kontenerową o pojemności prawie 1,7 mln TEU, co daje firmie ponad pięcioprocentowy udział w rynku w oparciu o pojemność. Składane zamówienia te pozwolą Evergreen wyprzedzić ONE Network Express oraz prawdopodobnie Hapag-Lloyd i zająć szóste lub piąte miejsce w rankingu Alphaliner.

Tego lata Evergreen odebrał pierwszy ze swoich nowych, największych statków. Ever Ace, o pojemności znamionowej 23,992 TEU, stał się największym kontenerowcem pod względem pojemności. W tym roku mają zostać dostarczone cztery kolejne statki w klasie liczącej łącznie 12 ULCC.

W marcu tego roku Evergreen ogłosił również plany budowy nowej klasy kontenerowców o pojemności 15.000 TEU. Latem tego roku potwierdzono zamówienie na 20 statków o łącznej wartości blisko 2,5 mld USD.

Pod koniec sierpnia żeglugowe zrzeszenie handlowe BIMCO opublikowało analizę portfela zamówień, z której wynika, że w 2021 r. budowa kontenerowców prawie się podwoiła. Podano wówczas, że portfel zamówień wynosił 5,3 mln TEU, czyli około 1,5 mln TEU od rekordowego poziomu osiągniętego w lipcu 2008 roku. Najnowsze zamówienie od Evergreen dodaje 61,900 TEU do oczekujących na budowę, co jeszcze bardziej zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia nowego rekordu w branży przed końcem 2021 roku.

Autor: MD