Urząd Morski w Gdyni wzbogacił się o nową jednostkę przeznaczoną do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego. Portem stacjonowania „Hydrografu 17” będzie Elbląg, ale do wtorku (10 września) można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki w Gdyni.

„Hydrograf 17” przypłynął do Gdyni wieczorem 28 sierpnia z Finlandii. Został wyprodukowany na zamówienie Urzędu w fińskiej stoczni Tyovene OY i sfinansowany w 85 proc. przy udziale funduszy unijnych w ramach projektu „Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni” (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020).

Zastąpi on obecnie pracującego, ponad 60-letniego „Hydrografa 7” i dzięki większej powierzchni pokładu oraz mocniejszemu dźwigowi umożliwi sprawną obsługę oznakowania nawigacyjnego, którego ilość i jakość w związku z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, ulegnie wkrótce radykalnemu zwiększeniu.

Całkowity koszt budowy jednostki  wyniósł  18,327 mln zł.

Podstawowe parametry statku:

Długość całkowita: 24,0 m

Szerokość konstrukcyjna: 6,2 m

Zanurzenie maksymalne: 1,4 m

Napęd: silnik wysokoprężny Caterpillar 500kW

Prędkość maksymalna: 12,0 węzłów

Dźwig – Melcal FL30T4 (750 kg przy wysięgu 12 m)

Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie minimum 600 Mm, a autonomiczność żeglugi – 5 dni dla 6 osób.

Statek odpowiada wymaganiom Towarzystwa Klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków  i posiada klasę  PRS:  * mKM  III [1] Lm2

Podpis   ER