Fot. Michał Pietrzak/3.FO

Blisko 97 tysięcy mil morskich żeglugi, ponad 800 zejść pod wodę oraz udział w manewrach krajowych i międzynarodowych to efekt dotychczasowej służby okrętu podwodnego ORP Orzeł w Marynarce Wojennej. W czwartek, 29 kwietnia minęło 35 lat od pierwszego podniesienia biało-czerwonej bandery na tej jednostce. W związku z sytuacją epidemiologiczną uroczystość miała symboliczny przebieg.

W czwartek, 29 kwietnia, w Porcie Wojennym Gdynia odbyła się uroczysta zbiórka z okazji 35-lecia podniesienia bandery na ORP Orzeł. Pierwszy raz polską banderę wojenną na ORP Orzeł podniesiono 29 kwietnia 1986 roku w Rydze. Zgodnie z marynarską tradycją, rocznica podniesienia bandery na okręcie jest świętem dla całej załogi. W jubileuszu okrętu uczestniczył dowódca dywizjonu Okrętów Podwodnych kmdr Leszek Dziadek i reprezentujący dowódcę 3. Flotylli Okrętów zastępca szefa Sztabu 3.FO kmdr por. Artur Ciura. W związku z sytuacją epidemiologiczną uroczystość miała symboliczny przebieg i nie wzięli w niej udziału dotychczasowi załoganci okrętu a reprezentowali ich byli dowódcy ORP Orzeł. Tradycyjnie uroczystości rozpoczęły się od podniesienia bandery i odczytania rozkazu okolicznościowego dowódcy okrętu podwodnego.

Gościem honorowym tegorocznego święta był pan Jaromir Podhajski, kierowca i właściciel ciężarówki, na której widnieje grafika przedstawiająca sylwetkę wojennego okrętu ORP Orzeł, poprzednika dzisiejszego jubilata. Na naczepie tira znalazły się także sylwetki oficerów: kpt. mar. Jana Grudzińskiego – dowódcy okrętu podwodnego oraz ppor. mar. Mariana Mokrskiego, który z pamięci odtworzył mapę Bałtyku co pozwoliło na ucieczkę z Tallinna, gdzie okręt był internowany na początku II wojny światowej. Przemierzając trasy Europy, kierowca tira sławi historię Marynarki Wojennej RP.

Okręt podwodny ORP Orzeł (typ KILO) został zbudowany w stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki, a zaprojektowany w radzieckim biurze konstrukcyjnym CKB-18. Stępkę pod budowę okrętu położono 29 września 1984 roku, a zwodowano go 7 czerwca 1985 roku. Polską banderę na okręcie podniesiono, w stolicy Łotwy Rydze, 29 kwietnia 1986 roku. 13 czerwca 1986 roku jednostka z polską załogą weszła do Portu Wojennego Gdynia. 21 czerwca odbył się uroczysty chrzest okrętu, podczas którego otrzymał imię ORP Orzeł oraz numer burtowy 291, a matką chrzestną została Irena Załoga.

Okręt ma konstrukcję dwukadłubową. Kadłub zewnętrzny jest pokryty specjalną powłoką typu „skóra delfina” wykonaną z tworzyw sztucznych oraz pomalowany specjalną czarną farbą. W radykalny sposób zmniejsza to szanse wykrycia go przez obce stacje hydrolokacyjne i radarowe. Wyposażony jest w sześć dziobowych wyrzutni torped różnego typu. Może także stawiać miny morskie. Okręt brał udział w międzynarodowych manewrach NATO – BALTIC PORPOISE, COOPERATIVE BANNERS, KEFTACEX, STRONG RESOLVE, JOINT MARITIME COURSE i BALTOPS, podczas których wielokrotnie wykonywał operacje osłony szlaków komunikacyjnych, atakowania okrętów nawodnych i podwodnych, był poszukiwany przez wielokrotnie większe siły nawodne i lotnictwo morskie. Operował na Bałtyku, Morzu Północnym i Oceanie Atlantyckim.

1d
5a
1b
2a
5y
1a
2e
1e
2g
3b
5b
5z
4a
3f
1d 5a 1b 2a 5y 1a 2e 1e 2g 3b 5b 5z 4a 3f

Podpis: Sekcja Prasowa 3. FO