Grupa Ulstein z norweskich fiordów zaprojektuje i dostarczy elementy wyposażenia kolejnego wycieczkowego statku ekspedycyjnego dla amerykańskiego armatora SunStone Ships. Będzie to pierwsza jednostka, zakontraktowana w ramach prawa opcji przewidzianego w umowie zawartej przez stoczniową grupę i armatora w ubiegłym roku. 

Za projekt i wyposażenie kolejnego statku wycieczkowego będzie odpowiadała spółka Ulstein Design & Solutions z grupy kapitałowej Ulstein. Firma podała w komunikacie, że jednostka ma zostać dostarczona do armatora  2020 roku.

Pierwszy statek wycieczkowy dla SunStone Ships właśnie powstaje w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry. Ta jednostka ma wejść do eksploatacji w czwartym kwartale 2019 roku. Jednostka otrzyma nazwę Greg Mortimer.

Zobacz też: Norweski kontrakt popłynął do Turcji. Tersan zbuduje promy wycieczkowe.

Pierwsze dwa statki tej serii, według informacji publikowanych do tej pory, zostaną wyczarterowane przez australijskiego armatora wycieczkowego Australian Aurora Expediotins.

Niels-Erik Lund, prezes SunStone Ships podkreśla, że firma zdecydowała się na kolejny statek zaprojektowany przez Ulstein przede wszystkim z uwagi na kadłub X-BOW oraz inne aspekty techniczne statku.

Ten oraz ewentualne kolejne statki budowane będą w stoczniach należących do grupy Chinya Merchants Group, ponieważ takie są zapisy umowy pomiędzy holdingiem a grupą Ulstein. Norweska firma jest odpowiedzialna za przygotowanie projektu oraz dostawę elementów wyposażenie jednostek.

Zobacz też: Turk Stream: gaz popłynie przez Morze Czarne na początku 2020 roku.

Wycieczkowy statek ekspedycyjny Ulstein CX103 ma 104,3 m długości i 18,4 szerokości. Jednostki, które zamówiła amerykańska spółka SunsStone, należą do klasy Infinity, co oznacza, że pomieszczą od 130 do 200 pasażerów. Z kolei liczba osób składających się na załogę oraz personel okrętowy wynosi od 85 do 115. Statki będą wyposażone w system dynamicznego pozycjonowania, a ich kadłuby zostaną odpowiednio wzmocnione, żeby spełniać wymagania dla żeglugi polarnej.

Statki wycieczkowe zamówione przez amerykańską firmę będą pierwszymi jednostkami tego typu, w których zastosowano konstrukcję kadłuba X-BOW, opracowaną przez inżynierów z Ulsteinvik. Jego cechą charakterystyczną jest łuk dziobu statku. Dzięki specjalnej konstrukcji pasażerowi mogą stanąć na dziobie i obserwować punkt, w którym kadłub przecina fale. Ulstein podkreśla, że odpowiednio wygięty łuk kadłuba zmniejsza falowanie statku, co z kolei przekłada się na wyższy komfort pobytu dla pasażerów. Norweska firma podaje także, że zastosowanie konstrukcji kadłuba X-BOW pozwala na znaczną redukcję paliwa zużywanego przez silniki statku oraz emisji spalin.

Zobacz też: Szef BBN Paweł Soloch o marynarce wojennej: Polska potrzebuje fregat.

Pierwszy statek z kadłubem X-BOW wszedł do eksploatacji w 2006 roku. Do tej pory konstrukcja ta była stosowana w statkach o zastosowaniu przemysłowym. Ostatnio firma Ulstein opublikowała opinie użytkowników jednostek, w których zastosowano kadłub X-BOW. Kapitanowie i członkowie załóg tych statków chwalą innowacyjny kadłub, mówiąc m.in. o „niesamowitym doświadczeniu” oraz o tym, że jednostki te doskonale spisują się w trudnych warunkach panujących na Morzu Północnym oraz podczas sezonu zimowego.

Podpis: tz

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.