novatek tankowiec LNG / portal stoczniowy

Rosyjski koncern energetyczny Novatek podał, ładunek skroplonego gazu ziemnego pochodzącego z terminala Jamał LNG w rosyjskiej Arktyce przebył Północną Drogę Morską i dotarł do Chin. Transport wysłała spółka-córka rosyjskiego koncernu Novatek Gas and Power Asia.

Novatek poinformował, że skroplony gaz ziemny wyprodukowany w terminalu eksportowym Jamał LNG został dostarczony do chińskiego terminala odbiorczego Fujian LNG, należącego do koncernu China National Offshore Oil Corporation (CNOOC). Do przewozu surowca wykorzystano gazowiec klasy Arc 7. Cała podróż trwała 20 dni, a przejście przez Północną Drogę Morską 7,5 dnia.

Może Cię zainteresować:

tkMS wygrywa wyścig po kontrakt na fregaty rakietowe dla Egiptu. Umowa podpisana

tkMS wygrywa wyścig po kontrakt na fregaty rakietowe dla Egiptu. Umowa podpisana

Koncern stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems podpisał umowę na budowę dwóch fregat dla marynarki wojennej Egiptu, poinformował niemiecki dziennik Handelsblatt. I […] Czytaj dalej

– Rozszerzyliśmy bazę swoich klientów w Chinach, wysyłając pierwszy ładunek LNG do CNOOC – podkreślił Leonid Mikhelon, prezes koncernu Novatek. Jak dodał, był to pierwszy ładunek skroplonego gazu ziemnego, jaki rosyjska firma energetyczna wysłała Północną Drogą Morską w listopadzie, który jest uważany za koniec sezonu żeglugowego w tej części świata.

Prezes koncernu Novatek Leonid Mikhelson podkreślił, że gazowce LNG przeszły cały szlak bez dodatkowej eskorty lodołamaczy. Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, specjalnie do obsługi transportu morskiego zamówił flotę 15 gazowców-lodołamaczy klasy Arc 7 o pojemności 172 tys. m sześc. każdy. Pięć z nich już wprowadzono do użytku. Rozpoczęła się także dostawa drugiej transzy pięciu statków.

Może Cię zainteresować:

Gazprom: do zbudowania zostało tylko 5 proc. morskiej części Turk Stream

Gazprom: do zbudowania zostało tylko 5 proc. morskiej części Turk Stream

Rosyjski gigant energetyczny Gazprom poinformował, że do tej pory zbudowano 95 proc. składającego się z dwóch nitek morskiego odcinka gazociągu […] Czytaj dalej

Terminal eksportowy Jamał LNG rozpoczął produkcję skroplonego gazu ziemnego w grudniu ubiegłego roku. Docelowo jego wydajność ma wynosić 17,5 mln ton LNG rocznie. Obecnie funkcjonują tam dwie instalacje skraplające, każda o wydajności 5,5 mln ton LNG rocznie. Według dotychczasowych zapowiedzi koncernu, trzecia instalacja o takiej samej mocy zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku. Co więcej, ostatnio Novatek podał, że już prowadzi prace dotyczące projektu czwartej instalacji. Szefowie koncernu planują również budowę drugiego terminala eksportowego – Arctic LNG 2. Z dotychczasowych zapowiedzi wynika, że może on zostać uruchomiony do 2030 roku, dzięki czemu Novatek stanie się jednym z największych producentów skroplonego gazu ziemnego na świecie.

Może Cię zainteresować:

Kolejny przetarg na naprawę wyposażenia okrętu ORP Orzeł do kosza

Kolejny przetarg na naprawę wyposażenia okrętu ORP Orzeł do kosza

Po raz drugi nie udało się pozytywnie rozstrzygnąć przetargu na naprawę wyposażenia hydroakustycznego zamontowanego na najmłodszym polskim okręcie podwodnym ORP […] Czytaj dalej

Obecnie Novatek zarządza jednym eksportowym terminalem Jamał LNG, ale planuje już budowę drugiego – Arctic LNG 2. Władze koncernu przewidują, że jego uruchomienie może spowodować, że w okresie do 2030 roku Novatek dołączy do największych światowych producentów skroplonego gazu ziemnego.

Ładunki LNG z Jamał LNG zostały już dostarczone do Hiszpanii, Chin oraz Brazylii.

Podpis: łp

Rynek LNG – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.