Rozpoczynają się prace na projekcie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku  w zakresie przebudowy towarowej stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wykonawca działający na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe gromadzi materiały potrzebne do budowy toru m.in. tłuczeń, żwir i podkłady. Rozpoczęło się już porządkowanie terenu. W najbliższym czasie ruszą prace związane z usuwaniem samosiejek oraz przygotowanie dróg dojazdowych.

Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów.

Prace obejmują stacje Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany, na których zwiększy się liczba zelektryfikowanych torów.

Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.

Przebudowane będą obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Ruszają także prace na terenie stacji Gdynia Port, które pozwolą poprawić jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów – zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują też 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi m. in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe nawet 740 m pociągi o obciążeniu 221 kN na oś.

Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto.

Dzięki inwestycjom PKP PLK porty morskie w Gdańsku i Gdyni zwiększą swój potencjał, skróci się czas załadunku i rozładunku towarów, a obsługiwane pociągi będą mogły być dłuższe i zabierać większe ładunki.  Przedsięwzięcie sprawi, że wzrośnie atrakcyjność kolei względem innych środków transportu.

Zakończenie prac zaplanowane jest  do końca 2021 roku.

Podpis   ER