Transport ryb i owoców morza z farm morskich prosto do przetwórni – to zadanie nowej jednostki typu life fish carrier wyprodukowanej w polskiej stoczni CRIST. W pełni wyposażona, druga w serii jednostka tego typu, została przekazana norweskiemu armatorowi – Arctic Group AS.

NB SC 75/2 – statek typu life fish carrier, to druga z serii a trzecia w historii jednostka budowana na zamówienie Arctic Group AS, czyli firmy specjalizującej się w eksploatacji statków z sektora hodowli ryb.  Norweskie przedsiębiorstwo dostarcza swoje produkty zarówno do klientów biznesowych, jak i prywatnych na całym świecie.

Statek służący do transportu ryb i owoców morza z farm morskich do przetwórni na lądzie, będzie operował m.in. na Oceanie Spokojnym i Atlantyckim, gdzie odbywają się połowy.

Głównym przeznaczeniem jednostki jest transport żywej ryby z farm rybnych do fabryk (dalszy przerób ryby). Statek został zaprojektowany do transportu żywego łososia, pstrąga, dorsza i innych gatunków hodowlanych ryb morskich. Żywe ryby będą przechowywane w zbiornikach wyposażonych w obieg wody morskiej, system uzdatniania wody tlenem oraz automatyczny system odkażania zbiorników ozonem. Załadunek i wyładunek ryb odbywać się będzie metodą próżniową.

Dzięki odpowiednim wymiarom – długości 75 m, szerokości 15 m, NB SC 75/2 jest w stanie pomieścić nawet do 3 tys. m sześc. specjalnie uzdatnianej wody do przewozu żywej ryby.

Masa kadłuba szacowana jest na powyżej 1.000 ton. Jednostka będzie obsługiwana przez dziesięcioosobową załogę.

Firma CRIST została założona w 1990 roku przez dwóch przyjaciół. W 2010 roku została przekształcona w spółkę akcyjną.

Stocznia CRIST zajmuje się budową statków, konstrukcji offshore, konstrukcji stalowych, inżynierią morską, lądową i cywilną. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.

Podpis   ER