Color Line Ulstein / Portal Stoczniowy

Zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist 160-metrowy kadłub promu hybrydowego dla norweskiego armatora Color Line bezpiecznie dotarł do stoczni Ulstein Verft. 8 listopada kadłub został wprowadzony do hali stoczniowej, gdzie stoczniowcy z Ulsteinvik dokończą budowę statku.

Pierwszy list intencyjny w sprawie budowy największego hybrydowego promu typu ro-pax na świecie podpisano w styczniu ubiegłego roku. Już na wczesnym etapie negocjacji pomiędzy armatorem Color Line i norweską grupą morską Ulstein Group zakładano, że 160-metrowy statek zostanie wprowadzony do regularnej eksploatacji latem 2019 roku. Jednostka będzie obsługiwać połączenie pomiędzy norweskim miastem Sandefjord i szwedzką miejscowością Strömstad.

Zobacz też: Norweska stocznia Ulstein podbija rynek statków offshore.

Właściwy kontrakt na budowę jednostki podpisano miesiąc później – w lutym 2017 roku, ponieważ oferta złożona przez grupę Ulstein okazała się najbardziej konkurencyjna i pokonała kilku innych oferentów w przetargu. Sygnowany wówczas kontrakt zakłada, że stocznia Ulstein Verft przekaże gotową jednostkę armatorowi Color Line w maju 2019 roku.

Color Hybrid, mierzący 160 metrów długości oraz 27,1 metra szerokości, zabierze na pokład dwa tysiące pasażerów oraz 500 samochodów. Załogę jednostki będzie stanowiło 100 osób. Projektanci jednostki, która już w przyszłym roku ma się stać flagowym statkiem linii Color Line, szczególny nacisk położyli na zielone technologie, sprzyjające środowisku. Rozwiązania zastosowane na statku pozwolą na znaczną redukcję hałasu oraz emisji. Jednostka otrzyma napęd dieslowo-elektryczny. Grupa Ulstein podkreśla, że będzie on w stanie wypłynąć na baterii poza fiordy Sandefjord, dzięki czemu nie będzie emitował spalin w tym obszarze.

Zobacz też: Norweska grupa Ulstein chce zamieszać w segmencie trawlerów rybackich.

W projekcie budowy promu dla Color Line polska stocznia Crist z Gdyni pełniła rolę podwykonawcy norweskiej grupy. W lipcu ubiegłego roku w gdyńskiej stoczni rozpoczęto cięcie blach pod budowę jednostki.

– Stocznia Crist odpowiadała za budowę kadłuba oraz m.in. montaż torów kablowych, przejść elektrycznych, montaż dużych urządzeń pokładowych – przekazał nam Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager stoczni Crist.

31 października częściowo wyposażony kadłub promu został wyprowadzony ze stoczni Crist i rozpoczął się jego transport do Ulsteinvik.

Z Tonje Ruud z grupy Ulstein poinformowała nas, że kadłub zbudowany w Gdyni bezpiecznie dotarł do miejsca przeznaczenia i 8 listopada został wprowadzony do hali stoczniowej Ulstein Verft, gdzie zostaną zrealizowane prace wykończeniowe.

Zobacz też: Galeria zdjęć z wprowadzenia kadłuba do hali stoczniowej Ulstein Verft.

Kiedy w przyszłym roku Color Hybrid wejdzie do eksploatacji, zastąpi wysłużoną i o połowę mniejszą jednostkę Bohus. To prom, który może przewozić 1 165 pasażerów oraz 240 samochodów osobowych. W sumie flota Color Line składa się obecnie z sześciu jednostek. Jest to zresztą jeden z największych armatorów w Norwegii, który zajmuje się także morskim transportem towarów.

Norweska grupa Ulstein nie może narzekać na brak pracy. Tonje Ruud w rozmowie z nami poinformowała, że obecnie spółka ma zabezpieczone zamówienia na jeden ekspedycyjny statek wycieczkowy (z opcją na dwa kolejne), który w całości zbuduje stocznia Ulstein Verft, oraz na trzy kolejne jednostki tego typu (z opcją na siedem dodatkowych). Według projektu Ulstein buduje je chińska stocznia China Merchants Heavy Industry (CMHI).

Podpis: łp, fot.: Ulstein/Nanseth Media

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.