Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Co z węglem dla Europy? 

Od czwartku sankcje europejskie zaczęły w pełni obowiązywać w stosunku do rosyjskiego węgla, co zdaniem analityków będzie miało wpływ na globalne zwiększenie liczby tonokilometrów transportowanego węgla.

W 2021 r. Unia Europejska zaimportowała 39 mln ton węgla z Rosji, co stanowiło około 36 proc. całego importu węgla.

Popyt na węgiel w UE wzrósł i oczekuje się, że będzie dalej wzrastał, ponieważ UE zwróci się ku węglowi, aby zastąpić brakujące dostawy gazu ziemnego z Rosji.  

W wyniku całkowitego zakazu do Europy rosyjskiego węgla, więcej surowca będzie trafiać zza Atlantyku i z Australii, a większość węgla z Rosji będzie kierowana na wschód do Indii i Chin.

Według raportu stworzonego przez analityków z Bremar, Europa miała niewielki lub żaden wpływ na intensywność popytu na węgiel transportowany drogą morską.

Analitycy zaznaczyli, że od czasu rozpoczęcia wojny możemy jednak zauważyć wzrost importu węgla do Europy. Zwiększyła się liczba tonokilometrów węgla transportowanego na masowcach. Jest to nie tylko odzwierciedlenie dłuższych tras rejsów, ale także po prostu większych ilości importowanego surowca.

Wolumen transportu węgla drogą morską poprawia się nie tylko dzięki europejskiemu importowi z dalszych miejsc, ale także dzięki zmianie przepływów z Rosji. Według danych Braemar, w lipcu rosyjski eksport węgla do Indii podwoił się rok do roku i wyniósł 1,9 mln ton, podczas gdy Chiny zaimportowały 6,8 mln ton, co oznacza wzrost o 22,7 proc. rok do roku i najwyższą miesięczną sumę w historii tego handlu.

Niepokojąca dla europejskich przedsiębiorstw poszukujących pilnych dostaw węgla była decyzja indonezyjskiego ministra ds. energii i zasobów mineralnych, który częściowo zakazał eksportu węgla.

Niels Rasmussen, główny analityk żeglugi w BIMCO, skomentował: „Zakaz UE dotyczący rosyjskiego węgla zwiększa zapotrzebowanie na dostawy nierosyjskie o około 4 proc., a utrzymujący się częściowy zakaz eksportu z Indonezji oczywiście nie pomoże. To sprawia, że jeszcze bardziej prawdopodobne jest, że Indie i Chiny będą kupować więcej  węgla z Rosji w nadchodzących miesiącach. Te dwie zmiany w strukturze dostaw, w połączeniu spowodują wzrost średniego dystansu transportu dla globalnych transportów węgla i ogólnego popytu hurtowego.”

Z logistycznego punktu widzenia fale upałów, które zdominowały europejskie lato, tworzą wąskie gardła, a zapasy w portach północnej Europy osiągają poziom niewidziany od wielu lat, ponieważ barki z trudem pokonują wyschniętą rzekę Ren.

Gwałtownie rosnące ceny gazu ziemnego powodują wzrost popytu na węgiel na całym świecie, którego zużycie w tym roku dorówna rekordowemu z 2013 r., a w przyszłym roku wzrośnie do nowego rekordowego poziomu – podała pod koniec ubiegłego miesiąca Międzynarodowa Agencja Energii (IEA).

Analitycy Fitch znacząco podnieśli swoją prognozę cen węgla energetycznego w Azji na ten rok i kolejne lata.

Fitch oczekuje obecnie, że węgiel ładowany w australijskim porcie Newcastle będzie kosztować średnio 320 dolarów za tonę w tym roku i 246 dolarów za tonę średnio w latach 2022-2026, w porównaniu z poprzednimi prognozami wynoszącymi odpowiednio 230 i 159 dolarów.

Źródło: Splash247.com

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.