Coventry na mapie AUKUS: BAE Systems z nowym centrum dla Royal Navy
Opublikowane:
28 czerwca, 2025
BAE Systems uruchomiło w Coventry nowoczesne centrum inżynieryjne, które ma wspierać programy atomowych okrętów podwodnych Wielkiej Brytanii i jej sojuszników. Inwestycja ta wpisuje się w szerszy kontekst międzynarodowej współpracy obronnej w ramach inicjatywy AUKUS, której przyszłość właśnie jest pod lupą Pentagonu.
W artykule
Centrum inżynieryjne w Coventry impulsem dla brytyjskiego przemysłu okrętowego
W Coventry, jednym z głównych ośrodków przemysłowych Wielkiej Brytanii, BAE Systems oficjalnie zainaugurowało działalność nowego centrum inżynierii cyfrowej. Inwestycja ta, zlokalizowana w kompleksie Ansty Park i współdzielona z Manufacturing Technology Centre (MTC), przyniesie 150 nowych, wysoko wyspecjalizowanych miejsc pracy dla inżynierów wspierających programy okrętów podwodnych Royal Navy.
To nie tylko krok w stronę zwiększenia zatrudnienia, lecz również rozszerzenie geograficzne przemysłowej obecności BAE poza stocznię w Barrow-in-Furness. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, nowa lokalizacja pozwala na dostęp do bogatej puli specjalistów regionu oraz potencjału innowacyjnego tamtejszego sektora technologicznego.
Wsparcie dla floty wojennej przyszłości
Pracownicy centrum będą wspierać rozwój oraz utrzymanie okrętów typu Astute, Dreadnought i przyszłych SSN-AUKUS. Mowa o jednostkach, które mają stanowić o sile podwodnej komponenty Royal Navy przez kolejne dekady. Steve Timms, dyrektor zarządzający BAE Systems Submarines, podkreślił, że „rozpoczęcie działalności w Coventry wyznacza nowy, ekscytujący etap dla programu budowy okrętów podwodnych”.
Jak zaznaczył, realizacja programu Dreadnought wymaga ciągłych inwestycji nie tylko w infrastrukturę, lecz przede wszystkim w kadry – co wpisuje się w szerszą strategię wzmacniania brytyjskiego łańcucha dostaw w sektorze obronności.
Interdyscyplinarność i integracja
Zatrudnieni w nowym centrum inżynierowie pochodzą z różnych gałęzi przemysłu – od motoryzacji, przez finanse, po sektor detaliczny. BAE Systems kładzie też nacisk na zatrudnianie weteranów wojskowych. Ten przekrój doświadczeń może mieć kluczowe znaczenie przy rozwijaniu złożonych systemów pokładowych współczesnych okrętów podwodnych.
Obiekt sąsiaduje z MTC, co – zdaniem kontradmirała Paula Carrolla z Submarine Delivery Agency – „daje wymierne korzyści i wzmacnia partnerstwo przemysłowo-obronne w regionie”. Jego zdaniem obecność BAE Systems w Midlands potwierdza rangę tego obszaru jako jednego z krajowych centrów rozwoju technologii obronnych.
Kontekst strategiczny
Otwarcie centrum w Coventry jest zgodne z kierunkiem wytyczonym przez Strategiczny Przegląd Obronny Wielkiej Brytanii, który przewiduje budowę czterech okrętów typu Dreadnought jako elementu utrzymania brytyjskiego odstraszania strategicznego. W połączeniu z kończącym się procesem budowy ostatnich jednostek typu Astute i intensywnymi pracami nad SSN-AUKUS, jasno widać, że tempo prac w programie okrętów podwodnych będzie tylko rosnąć.
Rozwój centrum inżynieryjnego w Coventry to zatem nie epizod, lecz kolejny krok w budowaniu kompleksowej zdolności przemysłowej Zjednoczonego Królestwa w zakresie nowoczesnych okrętów podwodnych.
Inwestycja w centrum inżynieryjne w Coventry stanowi również element szerszych wysiłków międzynarodowych na rzecz utrzymania przewagi technologicznej sił morskich państw zachodnich – szczególnie w kontekście wyzwań, z jakimi mierzy się obecnie program AUKUS.
AUKUS pod presją czasu
Choć przegląd programu AUKUS, zapowiedziany przez Pentagon jako element 30-dniowej analizy, nadal trwa, jego polityczna temperatura wyraźnie wzrasta. Z jednej strony, pojawiają się głosy sceptyczne – reprezentowane przez Elbridge’a Colby’ego, odpowiedzialnego za rewizję projektu – który podważa sens przekazywania okrętów podwodnych sojusznikom kosztem osłabienia sił własnych. Z drugiej zaś strony, rośnie presja Kongresu – zarówno Republikanów, jak i Demokratów – domagających się jednoznacznego poparcia dla porozumienia, określanego jako kluczowy filar odstraszania wobec rosnącej presji chińskiej w zachodniej części Indo-Pacyfiku.
List pięciu wpływowych kongresmenów, skierowany do sekretarza obrony Pete’a Hegsetha, nie pozostawia wątpliwości: AUKUS to nie tylko strategiczna inwestycja w potencjał krajów sojuszniczych, lecz także w przyszłość regionalnej architektury bezpieczeństwa. To również wymierne wsparcie dla amerykańskiej i brytyjskiej bazy przemysłowej, zasilanej miliardowymi przelewami z Canberry – z których część już została uruchomiona.
Dla Australii to nie tylko wyzwanie budżetowe, lecz projekt generacyjny, który na dekady zdefiniuje jej pozycję w regionie. Pierwsze używane okręty typu Virginia mają trafić do Royal Australian Navy w latach 30., natomiast jednostki zaprojektowane od podstaw w ramach programu SSN-AUKUS – oparte o brytyjski design – zbudowane zostaną dopiero w kolejnej dekadzie.
Jak wskazywaliśmy wcześniej na naszym portalu, kondycja amerykańskiego przemysłu stoczniowego może jednak zaważyć na spójności całego programu. Opóźnienia, luki kadrowe i niewystarczająca przepustowość produkcyjna już teraz ograniczają gotowość operacyjną US Navy, a deklaracje sojusznicze – jeśli mają zachować wiarygodność – muszą być wsparte realnymi zdolnościami.
Czy program AUKUS przetrwa jako trzon strategicznego odstraszania w Indo-Pacyfiku, czy też stanie się ofiarą wewnętrznych napięć i deficytów przemysłowych? Odpowiedź – przynajmniej częściowa – nadejść ma już w lipcu, wraz z zakończeniem przeglądu przez Departament Obrony USA.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.