Przemysł okrętowy – moonpool na statkach i okrętach [Część 12]

W najnowszym epizodzie „Za kulisami przemysłu okrętowego”, Marcin Ryngwelski, były prezes Stoczni Remontowej Shipbuilding zgłębia jedną z bardziej innowacyjnych koncepcji w projektowaniu statków – moonpool.

Zastosowanie moonpool w nowoczesnym Przemyśle Okrętowym

Moonpool to niezwykły element konstrukcyjny statku lub okrętu, który umożliwia bezpośredni dostęp do wody z wnętrza kadłuba. Jest to pionowa studnia przechodząca przez całą wysokość statku, od pokładu głównego aż do dna. Choć może wydawać się nieco kontrowersyjny, moonpool stanowi kluczowe narzędzie na statkach specjalistycznych, takich jak statki badawcze, wielozadaniowe oraz okręty z systemami wiertniczymi.

Funkcje i zastosowania moonpool

Moonpool pozwala na opuszczanie i podnoszenie sprzętu bezpośrednio przez dno statku. Na przykład na statku wielozadaniowym Zodiak II, należącym do Urzędu Morskiego w Gdyni, zainstalowano wielowiązkową sondę hydrograficzną służącą do pomiarów podwodnych. Podobnie, na jednostce Sylur należącej do Lotos Petrobaltic, używany jest do wiercenia i badań geotechnicznych. Drillshipy, czyli statki wiertnicze, wykorzystują moonpool do opuszczania całych modułów wiertniczych.

Konstrukcja i bezpieczeństwo moonpool

Projektowanie moonpool rozpoczyna się już na etapie wstępnego projektowania kadłuba, gdzie inżynierowie określają optymalne umiejscowienie i rozmiar tej struktury. Dla przykładu, dla brytyjskiego okrętu RFA Proteus (Multi-Role OS), rozmiar moonpool to 7.2 m x 7.2 m przy długości okrętu 100 metrów.

Gdy moonpool nie jest używany, jest zabezpieczany za pomocą hydraulicznie sterowanej pokrywy, co zapewnia bezpieczeństwo i integralność konstrukcyjną statku. Ponadto, kadłub wokół moonpool jest dodatkowo wzmocniony i chroniony przed uszkodzeniami.

Dynamiczne pozycjonowanie w przemyśle okrętowym

Statki z moonpool często są wyposażone w systemy dynamicznego pozycjonowania (DP), które pozwalają na utrzymanie statku w precyzyjnie określonej pozycji nawet podczas operacji wykorzystujących moonpool. Systemy te są kluczowe, aby zapewnić stabilność i bezpieczeństwo podczas specjalistycznych operacji morskich.

Marcin Ryngwelski podkreśla, że moonpool to nie tylko techniczny detal, ale istotny element zwiększający funkcjonalność i wartość operacyjną nowoczesnych statków i okrętów. Jest on wynikiem zaawansowanej inżynierii i świadczy o innowacyjności oraz umiejętnościach stoczni w dostosowywaniu się do specyficznych potrzeb przemysłu morskiego.

Moonpool to nie tylko technologiczny atut statków i okrętów, ale przede wszystkim przykład na to, jak innowacyjne rozwiązania mogą znacząco wpłynąć na efektywność operacji morskich. Dzięki nowoczesnemu myśleniu projektowemu, moonpool przekształca trudności w nowe możliwości, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju morskich misji naukowych, ratowniczych czy eksploracyjnych.

Wpływ Moonpool, przyszłość i innowacje w przemyśle okrętowym

Wyposażenie statków w moonpool pozwala na realizację zadań, które byłyby dotychczas niemożliwe do wykonania tradycyjnymi metodami. Funkcja ta zwiększa nie tylko efektywność operacyjną, ale także otwiera drogę do przeprowadzania zaawansowanych badań naukowych i operacji podwodnych w trudno dostępnych rejonach świata.

Marcin Ryngwelski podkreśla, że rozwój moonpool oraz jego integracja w nowoczesnych konstrukcjach statków i okrętów to trend, który będzie się rozwijał w miarę postępu technologicznego. Innowacje w materiałach, technikach montażowych i systemach sterowania są przyszłością, która może dalej rewolucjonizować bezpieczeństwo i efektywność operacji morskich.

Wnioski

Moonpool jest wyraźnym dowodem na to, że przemyślane rozwiązania inżynieryjne mogą znacząco wpływać na rozwój przemysłu okrętowego. To, co kiedyś było wyzwaniem, dzięki moonpool staje się realną możliwością, otwierając przed branżą morską nowe horyzonty. Odkrywanie takich innowacji, jak przedstawione w serii „Za kulisami przemysłu okrętowego”, nie tylko edukuje, ale także inspiruje do dalszego poszukiwania nowych rozwiązań, które będą kształtować przyszłość żeglugi.

Dzięki swojemu doświadczeniu w przemyśle okrętowym, Marcin Ryngwelski kontynuuje odkrywanie złożoności i piękna tej branży, podkreślając znaczenie innowacji i dążenia do doskonałości.

Kolejny epizod wkrótce…⚓️

Źródło: Marcin Ryngwelski/Linkedin

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski