W 2021 roku, pomimo wczesnego zamarznięcia, które na krótko zatrzymało wiele statków handlowych, rosyjska Północna Droga Morska odnotowała najbardziej pracowity sezon nawigacyjny w swojej historii.
Całkowity ruch osiągnął 33,5 mln ton w połowie grudnia roku 2021, w porównaniu do 33 mln ton w całym 2020 roku. W całym 2021 roku spodziewane jest przekroczenie 34 mln ton, co oznacza wzrost o 350% w ciągu ostatnich pięciu lat. Jest to jedna z wielu oznak wzrostu gospodarczego w rosyjskiej Arktyce, szczególnie w przemyśle naftowym i gazowym. Większość ruchu na tej trasie stanowią tankowce przewożące skroplony gaz ziemny i ropę naftową.
Do połowy grudnia ruch tranzytowy (przechodzący przez region) wyniósł ponad dwa miliony ton, w porównaniu do 1,3 miliona ton w 2020 roku. Oznacza to trzeci rok z rzędu wzrostu ruchu tranzytowego na Północnej Drodze Morskiej, którego popularność jako trasy przelotowej wzrosła o ponad 300% od 2018 roku.
Według Maximiuma Kulinko zastępcy dyrektora Dyrekcji Północnej Drogi Morskiej Rosatomu, w roku 2021 79 z 92 statków, które przepłynęły tranzytem przez Północną Drogę Morską, było nierosyjskich, co pokazuje, jak międzynarodowi partnerzy coraz częściej postrzegają Północny Szlak jako opłacalny korytarz transportowy – powiedział Maxim Kulinko, zastępca dyrektora Dyrekcji Północnej Drogi Morskiej Rosatomu. „Ponieważ zwiększamy przepustowość portów morskich wzdłuż szlaku, oczekujemy, że wzrost przepływu statków handlowych będzie kontynuowany przez kolejne lata”- dodał Kulinko.
Ambitnym celem Rosji jest osiągnięcie całkowitego rocznego ruchu na poziomie 80 mln ton do 2024 roku i 110 mln ton do 2030 roku. Ocieplająca się Arktyka otwiera nowe możliwości gospodarcze dla regionu, ponieważ zakres średniej pokrywy lodowej cofa się, a średnia grubość lodu maleje. Wysokie szerokości geograficzne nadal wiążą się jednak z wyjątkowym ryzykiem dla żeglugi, czego dowodem jest nagłe zlodowacenie wzdłuż Północnej Drogi Morskiej pod koniec listopada. Wiele statków utknęło na tej trasie w lodzie wcześniej niż się spodziewano, co skłoniło Atomflot do wysłania kilku lodołamaczy w celu uwolnienia unieruchomionych statków.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.