Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stocznia Gryfia prowadzi próby modelowe lodołamaczy

Morska Stocznia Remontowa Gryfia prowadzi badania modelowe dwóch prototypowych lodołamaczy. Jednostki mają trafić do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku

Umowę na budowę czterech lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku stocznia Gryfia podpisała we wrześniu ub.r. Jak informowała wówczas Polska Grupa Zbrojeniowa, do której należy Gryfia, w ramach umowy stocznia zaprojektuje, zbuduje i wyposaży jeden lodołamacz czołowy oraz jeden lodołamacz liniowy jako jednostki prototypowe. Po wykonaniu prób Gryfia ma zaprojektować, zbudować i wyposażyć kolejne dwa lodołamacze liniowe już jako jednostki seryjne. PGZ w komunikacie nie podała wówczas wartości umowy, ale z informacji opublikowanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku wynika, że wynosi ona 70 mln zł. Zgodnie z umową prace mają zostać zakończone do listopada 2021.

Należące do PGZ MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, w skład którego wchodzi fundusz MARS zarządzający stocznią Gryfia, podało w kwietniu br.: „Integralną częścią badań modelowych są próby w basenie lodowym, gdzie symulowane są rzeczywiste warunki lodowe, w jakich przyjdzie pracować nowym jednostkom”. Próby te zostały przeprowadzone w basenie HSVA w Hamburgu.

Próby modelowe w basenie lodowym służą do potwierdzenia lub optymalizacji wymaganych dla danej jednostki parametrów. Podczas testów wykorzystane są zdalnie sterowane modele kadłubów jednostek w odpowiedniej skali. Realizuje się je w basenie, który symuluje rzeczywiste warunki eksploatacji.

Wszystkie budowane przez Gryfię lodołamacze będą także mogły pełnić funkcję holowników oraz statków pożarniczych. Na każdym z nich będzie pomieszczenie mieszkalne i socjalne dla sześcioosobowej załogi.

łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.