Włoski potentat branży stoczniowej w dniach 12-13 marca osiągnął kolejne ważne etapy w programie budowy nowych jednostek pływających dla własnej floty.

Pierwszym ważnym wydarzeniem marca było przekazanie nabywcy przez stocznię Muggiano z La Spezia okrętu wsparcia logistycznego LSS Vulcano (A5335). Drugim zwodowanie dzień później (13 marca) w stoczni Riva Trigoso w Genui fregaty patrolowej Raimondo Montecuccoli (P432) trzeciego okrętu typu PPA/Thaon di Revel.

Obie jednostki są elementami wielkiego planu rozbudowy Marina Militare zawierającego budowę oprócz nich m.in.: śmigłowcowca desantowego typu Trieste, bliźniaczego LSS, 4 nowych OOP typu 212NFS, 12 niszczycieli min, 8 korwet typu EPC, okrętów hydrograficznych i okrętu ratowniczego. Plan ten w dalszych etapach ma również skutkować budową dwóch niszczycieli przeciwlotniczych, trzech dużych okrętów desantowych, okrętu bazy sił przeciwminowych i OOP, oraz okrętu rozpoznawczego. Większość z tych planów zrealizuje Fincantieri (zapewne za wyjątkiem niszczycieli min i niektórych jednostek pomocniczych).

Nowe typy włoskich okrętów wykorzystują najnowsze technologie, zarówno w aspekcie ich budowy, jak i zastosowanych podzespołów. Przykładowo Vulcano spełnia nie tylko obowiązujące przepisy MARPOL z zakresu ochrony środowiska ale również niewprowadzone dotychczas zasady przewidziane przez Konwencję Hongkongijską dotyczące recykligu jednostek pływających. Ich innowacyjność w tych dziedzinach, mocno podkreślana przez Fincantieri, jest zapewne jednym z powodów sukcesów eksportowych włoskiego przemysłu okrętowego. Wszak to Włosi są głównymi partnerami w programie budowy fregat dla US Navy, opartych na ich wariancie fregat FREMM (z którymi PPA mają wiele wspólnego). Fincantieri uzyskało też zamówienia Francji na 4 okręty logistyczne będące wariantem właśnie przekazanego Vulcano. Włosi będą dostawcami ich projektu oraz dziobowych części jednostek. Ich wykonawcą jest konsorcjum zawiązane z Naval Group i Chantiers de l’Atlantique. Po stronie włoskiej w prace zaangażowana będzie stocznia Castellammare di Stabia z Neapolu. Projektem zarządza, znana z realizacji wielu wspólnych europejskich programów zbrojeniowych, agencja OCCAR.

Wodowanie  Raimondo Montecuccoli jest o tyle istotne dla producenta iż jednostka ta jest pierwszą wykonaną w wersji Light+, posiadającej na uzbrojeniu  wyrzutnie pionowe Sylver A70. Nowy okręt będzie dysponował dwoma blokami po 8 komór startowych, dostosowanych do użycia pocisków przeciwlotniczych Aster 15, Aster 30, przeciwrakietowych Aster 30B1NT oraz manewrujących NCM. Ten wariant PPA będzie reprezentowany w całej serii 10 planowanych okrętów w liczbie 4 jednostek. Pozostałe Full i Light będą liczyły po 3 okręty.

Terminowe wodowanie kolejnego PPA jest o tyle istotne że do końca maja br. włoski rząd może skorzystać z opcji kontraktowej na dodatkowe 3 okręty zawartej w pierwotnym zamówieniu dotyczącym pierwszych 7 PPA.

Co ciekawe wszystkie PPA, niezależnie od wariantu wyposażenia, nosić będą oznaczenia z zakresu P430-P439 typowe dla jednostek patrolowych. Dotychczas we włoskiej flocie nosiły je jednostki o wielkości 190-1600 ton, tak więc ich zastosowanie dla PPA mających nawet 6270 ton w wersji Full, wydaje się daleko posuniętym „kamuflażem” faktycznej roli tego typu okrętów.

Podpis: Tomasz Witkiewicz