Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ciekawa informacja, choćby w kontekście sponsorowanego przez władze Białorusi kryzysu migracyjnego, dotarła ostatnimi dniami na temat działań duńskiej fregaty HDMS Esbern Snare, która uwolniła trzech podejrzanych piratów po ich wcześniejszym aresztowaniu na wodach Zatoki Gwinejskiej.
Załoga okrętu przekazała trzem, wcześniej pojmanym piratom, ponton gumowy wraz z silnikiem zaburtowym i odprawiła do najbliższego brzegu. Decyzja nie była podyktowana wyjątkową dobrocią serca tylko wyjątkowym pragmatyzmem.
Odesłanie piratów na brzeg, zamiast zatrzymania na okręcie celem postawienia przed sądem, miało na celu uniknięcie sprowadzenia ich do Danii, ponoszenia kosztów procesu, a w dalszej konsekwencji kosztów utrzymywania w więzieniu.
Jak poinformował w swoim oświadczeniu duński rząd, czwarty z piratów, który został ranny podczas aresztowania i przekazany do szpitala w Ghanie na leczenie, został już przetransportowany do Danii w celu dalszej opieki medycznej (i procesu), ponieważ wymagały tego zobowiązania międzynarodowe.
Czterej mężczyźni zostali ujęcie po wcześniejszej wymianie ognia między siłami duńskimi, a grupą podejrzanych piratów która miała miejsce 24 listopada 2021 r.
Po dostrzeżeniu podejrzanego skiffa na międzynarodowych wodach Zatoki Gwinejskiej, HDMS Esbern Snare podniósł śmigłowiec pokładowy celem sprawdzenia sytuacji. Załoga śmigłowca zauważyła w skiffie drabiny i inny piracki sprzęt, więc okręt podjął pościg za podejrzaną jednostką.
Kiedy z pokładu okrętu wyekspediowano łódź z grupą abordażową, ścigana jednostka nie zareagowała na sygnały wzywające do zatrzymania i siły duńskie oddały strzały ostrzegawcze. W odpowiedzi, obsada skiffa otworzyła ogień zarówno do śmigłowca jak i ekipy abordażowej.
W efekcie wymiany ognia Duńczycy zabili cztery osoby, jedną zranili, a trzy osoby zostały pochwycone bez obrażeń. Dodatkowo, jedna osoba z obecnych na skiffi wypadła za burtę i nie została odnaleziona.
Duński okręt zabrał na pokład czterech ocalałych piratów i przetrzymywał ich do czasu postawienia zarzutów. Ranny mężczyzna musiał mieć amputowaną nogę, a po serii operacji na pokładzie, został ewakuowany do szpitala w Ghanie w celu zapewnienia fachowej opieki medycznej.
Status prawny podejrzanych pozostawał w zawieszeniu od ponad miesiąca, a władze duńskie prowadziły debatę nad tym, jak (i czy) sprowadzić ich do Kopenhagi na proces. Duński rząd obawiał się, że deportacja ujętych osób, po zakończeniu procesu karnego (i ewentualnym skazaniu) może być prawnie niemożliwa.
Zdaniem władz, pozostawanie piratów w Danii przez czas nieokreślony jest wysoce niepożądane, a co więcej, może stanowić niebezpieczną zachętę dla innych do popełniania podobnych czynów przestępczych w celu postawienia ich przed sądem w Danii.
Ostatecznie, minister sprawiedliwości Nick Hækkerup powiedział, że rozwiązał tę sprawę poprzez wycofanie, przez duńskich prokuratorów, przeciwko trzem piratom zatrzymanym na pokładzie okrętu, zarzutów o usiłowanie nieumyślnego spowodowania śmierci.
W przeciwnym wypadku, wniesienie przeciwko nim aktu oskarżenia oznaczałoby koniecznośc sprowadzenia ich do Danii, aby stanęli przed sądem – co byłoby niepożądanym rezultatem. Zostali oni „na tej podstawie zwolnieni na morzu” – powiedziało duńskie Ministerstwo Sprawiedliwości w swoim oświadczeniu.
„Nie mamy żadnego interesu w tym, aby te osoby trafiły do Danii, gdzie musiałyby odbyć ewentualną karę i gdzie również ryzykujemy, że nie będą mogły być później deportowane” – powiedział Hækkerup. „Nie mają oni żadnych związków z Danią, a przestępstwo, o które zostali oskarżeni, zostało popełnione daleko od Danii. Po prostu nie pasują do tego kraju. I właśnie dlatego uważam, że jest to słuszne posunięcie”.
Minister spraw zagranicznych Jeppe Kofod powiedział, że nie ma możliwości przekazania podejrzanych do procesu pobliskiemu rządowi nadmorskiemu. To samo dotyczy rannego podejrzanego: rząd duński nie mógł znaleźć legalnego sposobu na wydanie rannego mężczyzny na miejscu, więc zostanie on sprowadzony do Kopenhagi, aby stanąć przed sądem.
„Ze względu na nasze międzynarodowe zobowiązania, kluczowe było uzyskanie gwarancji co do przyszłego losu podejrzanego pirata, ale niestety okazało się to niemożliwe” – powiedział Hækkerup. „To przypuszczalnie oznacza, że będzie on ścigany w Danii za usiłowanie nieumyślnego spowodowania śmierci duńskich żołnierzy”.
Ciała czterech zmarłych piratów nadal znajdują się na pokładzie fregaty, a ostateczne pozbycie się ich szczątków jest przedmiotem dyskusji.
Autor: Mirosław Ogrodniczuk


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.