Szwedzki koncern obrony podpisał umowę z australijską spółką specjalizującą się w budowie i serwisowaniu okrętów podwodnych – Australian Submarine Corporation (ASC). Umowa dotyczy świadczenia szeregu usług inżynieryjnych w programie budowy okrętów podwodnych nowego typu A26.
Saab otrzymał już zamówienie na budowę dwóch pierwszych okrętów podwodnych typu A26 dla szwedzkiej marynarki wojennej. Będą to jednostki wyposażone niezależny od powietrza (AIP) napęd dieslowo-elektryczny. Według harmonogramu nowe okręty podwodne mają zostać wprowadzone na wyposażenie szwedzkiej marynarki w latach 2022-2024. Prace związane z budową pierwszej jednostki już trwają.
Wiele nowoczesnych systemów i komponentów, w które wyposażone będą okręty podwodne typu A26, otrzymają także zmodernizowane okręty podwodne A19 (typu Gotland). Szwedzka marynarka dysponuje trzema takimi jednostkami i obecnie Saab prowadzi ich modernizację techniczną. Niedawno, o czym pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, pierwszy unowocześnione okręt rozpoczął próby morskie.
Zobacz też: Szwecja: zmodernizowany Gotland wychodzi ze stoczni. Ruszyły próby morskie [WIDEO]
Z okrętami A26 Saab wychodzi także na rynki zagraniczne. To właśnie okręty tego typu oferuje polskiej marynarce wojennej w programie dotyczącym pozyskania okrętów podwodnych Orka, gwarantując przy tym głęboką współpracę przemysłową z polskimi przedsiębiorstwami. Więcej na temat współpracy Saaba z polskim przemysłem piszemy w tym artykule: Polsko-szwedzka współpraca przemysłowa. Saab zakotwiczył w Polsce.
W sumie szwedzki koncern obronny Saab oferuje na rynkach zagranicznych trzy wersje eksportowe okrętu A26. Na celowniku firmy znajdują się Holandia, Australia oraz Polska.
Umowa pomiędzy Saabem i australijską firmą ASC to realizacja jednego z głównych założeń polityki korporacyjnej szwedzkiego koncernu, która zakłada szeroką współpracę z przemysłem innych państw. Dokument stanowi, że Saab i ASC wspólnie uruchomią program pilotażowy, w ramach którego projektanci okrętów podwodnych z ASC będą świadczyć specjalistyczne usługi projektowania, wspierając w ten sposób program A26. Zresztą szwedzko-australijska współpraca przy budowie okrętów podwodnych ma długą historię. W latach 80. i 90. szwedzka firma Kockums współpracowała z ASC w programie budowy jednostek typu Collins: spółka Kockums opracowała projekt, a firma Australian Submarine Corporation zbudowała sześć okrętów.
W 2014 roku szwedzki koncern oferował australijskiej marynarce wojennej okręt podwodny A26 w wersji określanej jako typ 612 w programie pozyskania 12 okrętów podwodnych. Australijski rząd jednak wstępnie do dalszych negocjacji wskazał ofertę francuskiego koncernu DCNS (obecnie Naval Group), który oferował okręty typu Shortfin Barracuda. Do podpisania kontraktu jeszcze jednak nie doszło, a australijskie media ostatnio pisały o pojawiających się przeszkodach w negocjacjach.
Zobacz też: Zamieszanie na Antypodach: nerwowe negocjacje w sprawie okrętów podwodnych.
Poza tym Saab oferuje okręt A26 marynarce wojennej Holandii, która planuje wymianę czterech okrętów typu Walrus. Przygotowując się do złożenia oferty, również w Holandii Saab zawiązał współpracę z tamtejszą firmą i od 2015 roku kooperuje z koncernem Damen.
Podpis: am
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.