W artykule opublikowanym przez Xinhua na jej koncie na rządowym portalu WeChat nie znalazły się szczegóły dotyczące nowej jednostki znanej jako Typ 002. Jednak chińscy entuzjaści wojska i zagraniczni obserwatorzy od dawna twierdzili, że Chiny zaczęły budowę swojego trzeciego lotniskowca w stoczni Jiangnan Shipyard Group w Szanghaju należącej do stoczniowego giganta China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Spekuluje się, że okręt będzie większy i potężniejszy niż pierwszy chiński lotniskowiec Liaoning oraz druga, nieposiadająca jeszcze nazwy jednostka. Niestety, zarówno CSSC jak i biuro prasowe Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej nie skomentowały doniesień Xinhua.
– Myślę, że możemy powiedzieć, iż Chiny dokonały przełomu w zakresie zastosowania napędu jądrowego na dużych statkach – skomentował sprawę budowy nowego lotniskowca ekspert ds. morskich Lie Jie. – Każdy lotniskowiec jest w pewnych obszarach przełomowy. Drugi zaabsorbował i skonsolidował technologie zastosowane w pierwszym. Trzeci wykorzystuje elektromagnetyczny system katapulty startowej samolotów. Czwarty może być przełomem w zakresie jednostek napędowych – dodaje Lie.
[powiazane1]
Analitycy wojskowi spekulują, w oparciu o zdjęcie opublikowane przypadkowo przez robotników budujących okręt, że statek będzie wystarczająco duży, aby pozbyć się charakterystycznej „rampy narciarskiej”, która występuje na pierwszych dwóch chińskich lotniskowcach. Ten przestarzały technicznie element konstrukcji pomaga wynosić samoloty w powietrze. Typ 002 będzie miał prawdopodobnie duży płaski pokład z elektromagnetycznymi katapultami, które przyspieszają ciężkie samoloty bojowe do prędkości startu. Większy pokład pozwoliłby również na lądowanie masywniejszych samolotów przewożących cięższe ładunki – coś, z czym Liaoning miał poważne problemy. Ta technologia postawi nowy chiński okręt w tej samej lidze co amerykańskie lotniskowce typu Gerald Ford.
Nie wiadomo, czy Typ 002 będzie napędzany reaktorem jądrowym, jednak wydaje się to mało prawdopodobne.
Podpis: km