Jednostkę zamówiła firma FeuLNG, spółka joint venture zawiązana przez Keppel Offshore & Marine i Shell Eastern Petroleum. Barka do bunkrowania LNG będzie kosztowała 37 mln dolarów i pomieści 7,5 tys. m sześć. niebieskiego paliwa.
Statek zbuduje stocznia Keppel Singmarine. To spółka zależna firmy Keppel Offshore & Marine, która razem z Shell Eastern Petroleum zawiązała spółkę joint venture FueLNG. Według komunikatu Keppel Singmarine, jednostka będzie gotowa w trzecim kwartale 2020 r.
Będzie to pierwsza barka bunkrowa LNG w Singapurze i regionie Azji południowo-wschodniej. Dlatego FeuLNG na realizację przedsięwzięcia otrzyma trzy miliony dolarów dotacji od władz portu w Singapurze.
Zobacz też: Grecy ustanowili pierwszą na świecie firmę specjalizującą się w bunkrowaniu LNG.
Statek zostanie zbudowany na podstawie własnego projektu opracowanego przez firmę Keppel Offshore & Maritime. Jednostka będzie wyposażona w napęd hybrydowy, dzięki czemu ma być ona bardziej ekonomiczna w użytkowaniu od innych statków tego typu.
Barka bunkrująca będzie wyposażona w pędnik azymutalny. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania możliwe będzie ograniczenie użycia holowników podczas bunkrowania, co zmniejszy zużycia paliwa oraz emisję spalin. Statek został zaprojektowany w taki sposób, żeby móc obsługiwać jednostki różnego typu.
Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, w stoczniach na całym świecie produkcja statków z napędem LNG dynamicznie rośnie. Coraz większe jest również zapotrzebowanie na usługi bunkrowania skroplonym gazem ziemnym. Obecnie po morzach pływają 123 jednostki z napędem LNG, a w stoczniach ulokowano już zamówienia na ponad 150 kolejnych statków. Z kolei obecnie na całym świecie w eksploatacji jest tylko sześć barek bunkrujących LNG.
Zobacz też: Port Kopenhaga Malmo rozszerza ofertę. Przeprowadził pierwsze bunkrowanie LNG.
Portal Stoczniowy już informował również, że powstała spółka Petrobunkers pierwsza na świecie firma, która będzie specjalizować się w świadczeniu usług bunkrowania LNG.
Port w Singapurze postanowił zachęcić biznes do inwestowania w technologie LNG i przeznaczył sześć mln dolarów na granty dla firm, które zbudują dwie barki bunkrowe LNG. Statki te będą obsługiwały jednostki zawijające do portu. Trzy miliony dolarów otrzymała spółka joint venture FuelLNG. Taka sama kwota zasiliła konto firmy Pavilion Gas, która jednak jeszcze nie złożyła zamówienia na statek.
Obie barki bunkrujące, których budowy dotyczą granty, mają obsługiwać statki w singapurskim porcie w 2020 r. Władze portu liczą, że dzięki temu Singapur stanie się wiodącym hubem w zakresie tankowania LNG w Azji południowo-wschodniej.
Wzmożone zainteresowanie armatorów, portów oraz producentów silników technologią LNG wiąże się z normą emisji siarki, którą ustanowiła Międzynarodowa Organizacja Morska. Norma ta zacznie obowiązywać właśnie od 2020 r.
Podpis: mb