Turecka stocznia Tersan Shipyard pozyskała kontrakt na budowę dwóch przybrzeżnych promów pasażerskich z napędem hybrydowym zasilanym LNG jako paliwem głównym.
Zamawiającym jest norweska spółka Havila Kystruten, która – według umownego harmonogramu – ma odebrać nowe jednostki w styczniu 2021 roku. Rzecznik firmy podkreślił w rozmowie z dziennikarzami, że modele oraz dostawcy układu napędowego, silników głównych, zbiorników na skroplony gaz ziemny czy systemy magazynowania energii jeszcze nie zostały wybrane, a sprawę tę rozstrzygną przetargi.
Zamówienie pozyskane od Norwegów ma szczególne znaczenie dla tureckiego przedsiębiorstwa stoczniowego. Prezes zarządu Tersan Shipyard Nurettin Paksu mówi o m.in. o „ważnym kamieniu milowym” oraz „znaczącym rozszerzeniu” portfela zamówień spółki. Ostatnio wskazywał, że jest to naturalny kierunek rozwoju zarządzanej przez niego firmy, ponieważ w na przestrzeni kilku poprzednich lat stocznia Tersan Shipyard wygrała szereg kontraktów dotyczących zamówień na rynek norweski. Przetargi te dotyczyły różnych jednostek o zróżnicowanym stopniu zaawansowania technologicznego.
Zobacz też: Szef BBN Paweł Soloch o marynarce wojennej: Polska potrzebuje fregat.
Przykłady? Na początku 2018 roku stocznia zwodowała pierwszy z trzech hybrydowych promów pasażerskich, zasilanych LNG jako paliwem głównym. To statek ro-ro dla norweskiej firmy Torgatten Nord. Również w tym roku stocznia Tersan Shipyard dostarczyła innemu norweskiemu armatorowi, Fjord1 Nordvestlandske elektryczny prom ro-pax Mokstrafjord, który obecnie operuje na trasie pomiędzy norweskimi miejscowościami Krokeide i Hufthamar. Prom ten mierzy 120 m długości i może zabrać na pokład 130 samochodów osobowych, 12 przyczep ciężarowych oraz 339 pasażerów. Jednostkę zaprojektowała norweska firma Multi Maritime, która w tym zakresie blisko współpracowała z zamawiającym armatorem – Fjord1 Nordvestlandske.
W przypadku bieżącego zamówienia na budowę dwóch przybrzeżnych promów pasażerskich, które właśnie pozyskała stocznia Tursan Shipyard, za projekt odpowiada norweskie biuro projektowe Havyard Design and Solutions. Jednostki będą mierzyć po 122 m długości oraz 22 m szerokości.
Zobacz też: Koncern energetyczny Orsted zdominuje amerykańską branżę offshore.
Norweski armator Havila Kystruten rozbudowuje swoją flotę w związku z kontraktem, który podpisał z norweskim ministerstwem transportu na obsługę połączenia morskiego pomiędzy Bergen i Kirkenes. Zgodnie z kontraktem, na tej trasie będą docelowo kursowały cztery siostrzane promy. Pierwsza dwa zbuduje właśnie turecka spółka. Prace zostaną zrealizowana w stoczni w miejscowości Yalova, a jednostki trafią do norweskiego armatora do końca 2020 roku.
Podpis: tz
Przemył stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.