Port Gdynia rośnie razem z przeładunkami. Wielkie inwestycje
Port Gdynia w pierwszym półroczu przeładował 11,5 mln ton towarów i tym samym zanotował ponad 10-procentowy wzrost. Szybki rozwój i dobra koniunktura na rynku transportu morskiego powodują, że władze portu idą za ciosem i podejmują inwestycje.
Z informacji podanych przez Porty Gdynia wynika, że w okresie od początku stycznia do końca czerwca 2018 roku przeładunki wzrosły o 11,3 proc. i osiągnęły poziom 11,5 mln ton towarów. Co więcej, jeśli porównany wielkości przeładunków z czerwca ubiegłego roku oraz z czerwca bieżącego roku, wzrost masy ładunków wyniesie aż 30 proc.
50 proc. wzrost dotyczy węgla oraz koksu. Dziesięciokrotnie wzrósł przeładunek drewna. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku przez Port Gdynia przeszło o 15 proc. więcej ładunków drobnicowych oraz o 28 proc. więcej ładunków masowych.
Zobacz też: Armatorzy zgarniają krocie i inwestują. Stocznie pracują pełną parą.
Port Gdynia kupił działkę, buduje magazyny
Port Gdynia inwestuje w infrastrukturę, żeby zwiększyć moce przeładunkowe i poprawić dostępność infrastruktury portowej. W lipcu Zarząd Morskiego Portu Gdynia od Stoczni Remontowej Nauta kupił działkę o powierzchni prawie 62 tys. m kw wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i urządzeniami. Chodzi o nieruchomość przy ul. Waszyngtona 1 w Gdyni. Port podał w komunikacie dotyczącym transakcji, że zakup związany jest „z pozyskiwaniem nowych terenów dla rozwoju funkcji portowo-morskich”.
– Cześć tego terenu zostanie przeznaczona pod zabudowę biurowo-usługową, rozważane jest również przeznaczenie go jako lokalizację dla terminalu statków wycieczkowych. Możliwości wykorzystania tego miejsca jest naprawdę wiele – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem.
Port Gdynia ma w planach budowę czterech nowych magazynów wysokiego składowania. Pod koniec lipca został podpisany kontrakt na budowę pierwszego z nich. Za ok. 53 mln zł na terenie Portu Zachodniego zbuduje go firma Budimex. Według harmonogramu inwestycja ma być gotowa w czwartym kwartale przyszłego roku. Magazyn będzie miał 11 tys. m kw powierzchni użytkowej, a Budimex zbuduje też infrastrukturę techniczną oraz drogową.
Wiceprezes Portu Gdynia Grzegorz Dyrmo mówi, że w magazynie będą składowane wysoko przetworzone towary drobnicowe w opakowaniach.
– Prowadzone usługi logistyczne związane będą z magazynowaniem, przyjęciem, składowaniem, kompletacją i konfekcjonowaniem oraz wydawaniem zapasów w systemie cross-dockingu – podkreśla.
Zobacz też: Andrzej Kensbok, wiceprezes ARP: zbudujemy nowe przewagi Stoczni Gdańsk [WYWIAD]
Docelowo Port Gdynia zamierza zbudować cztery nowe magazyny. To jedno z założeń strategii rozwojowej portu do 2030 roku.
Ponadto w lipcu zarząd portu zlecił firmie Lotus modernizację budynku magazynowego przy ul. Polskiej w Gdyni. Magazyn został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku i zaliczany jest do pereł architektonicznych wśród obiektów przemysłowych tamtego okresu. Za modernizację Port Gdynia zapłaci 7 mln zł. Odnowiony obiekt będzie ponownie gotowy do użytku w pierwszym kwartale 2020 roku.
Port Zewnętrzny – flagowa inwestycja
Realnych kształtów zaczyna nabierać także koncepcja budowy Portu Zewnętrznego. Pod koniec lipca Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z Uniwersytetem Gdańskim, który przygotuje dokumentację środowiskową, potrzebną do uruchomienia inwestycji.
– To jest pierwsza umowa z serii umów – mówi prezes Portu Gdynia Adam Meller. – W tej chwili mówimy o umowie, która będzie określała warunki środowiskowe dla przyszłego Portu Zewnętrznego. Przyszłość Gdyni to jest terminal kontenerowy głębokowodny, z możliwością obsługiwania wszystkich największych statków, które tutaj są w stanie dotrzeć. Zakładając, że w terminalu będzie pracowało około 700-800 osób, to wygeneruje w całym obszarze kraju co najmniej kilkanaście tysięcy miejsc pracy – dodaje wiceprezes portu.
Zobacz też: Podwyżki płac w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk.
Według wstępnych koncepcji Port Zewnętrzny będzie mierzył ponad 1,5 km długości w głąb morza. Taką długość będzie miało również nabrzeże. Będą mogły przy nim cumować największe jednostki o długości nawet 490 m. Port Zewnętrzny został pomyślany jako przedłużenie Nabrzeża Śląskiego. Na jego końcu planuje się budowę terminalu LNG z elektrownią gazową, dzięki czemu Port Gdynia będzie oferował usługę bunkrowania statków skroplonym gazem. W projekt wpisana jest również budowa barki bunkrującej LNG. Port Gdynia szacuje, że Port Zewnętrzny może wygenerować nawet 4,4 mld zł przychodów dla skarbu państwa z opłat celno-skarbowych. Taki wynik będzie możliwy przy przeładunku 2mln TEU w Porcie Zewnętrznym.
Dwa nowe przetargi
Już teraz Port Gdynia realizuje inwestycje warte miliard zł. To budowa nowego terminala promowego oraz nowej obrotnicy, a także pogłębienie basenów portowych i toru podejściowego do 17 m.
Na tym jednak nie koniec. Kilka dni temu portal rynekinfrastruktury.pl jako pierwszy poinformował, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił dwa kolejne przetargi inwestycyjne. W ramach pierwszego wyłoniony zostanie wykonawca rozbudowy dostępu kolejowego do zachodniej części a portu, zaś drugi przetarg dotyczy przebudowy Nabrzeża Słowackiego.
Podpis: ŁP
Related Posts
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
- Nowy atomowy okręt podwodny typu Virginia otrzymuje nazwę USS Atlanta
- Porozumienie ws. odszkodowania za katastrofę mostu w Baltimore
- Kuter US Coast Guard „Resolute” dostarcza do portu narkotyki o wartości 115 milionów dolarów
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.