Portal Stoczniowy ma najświeższe informacje dotyczące realizacji budowy nowego promu ro-pax budowanego w stoczni Visentini który będzie pływał dla polskiego przewoźnika Polferries. Jednostka ma uzupełnić flotę PŻB pod koniec 2024 roku i będzie kursować na trasie Świnoujście – Ystad.
Nowy statek typu ro-pax będzie mógł przewieźć ponad 100 ciężarówek oraz ponad 200 samochodów osobowych. Na pokładzie będzie można zaokrętować prawie 1000 pasażerów. Prom zostanie wyposażony w silniki zasilane LNG, spełniające międzynarodowe wymogi ekologiczne.
Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB S.A. w stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych. 112 bloków jest w pełni ukończonych, z czego 107 jest już zainstalowanych w docelowym miejscu tej budowy.
Aktualnie powstają dwa ostatnie bloki przeznaczone do montażu na pokładzie 5. oraz sześć bloków, mających tworzyć komin promu. Trwają ostatnie prace nad konstrukcją kadłuba nowego statku. Wewnątrz jednostki trwają prace instalacyjne w kabinach pasażerskich oraz montowane jest wyposażenie maszynowni.
Na promie są już zainstalowane oba silniki główne wraz z przekładniami, linia wałów pośrednich, a także obie prądnice wałowe. Jednostkę doposażono także w dwa z czterech zespołów prądotwórczych, a w części dziobowej zainstalowano dwa stery strumieniowe. Na obu burtach zakończono prace nad montażem separatorów paliwa oraz oleju, a także nad systemami pompowymi paliwa. Zainstalowano kocioł parowy i skrzynię cieplną.
Na budowanej jednostce znajduje się już system oczyszczania wód balastowych i system oczyszczania ścieków, ścieków kuchennych i system toalet próżniowych. O bezpieczeństwo przeciwpożarowe zadba system Hi-Fog. Zamontowano także stacje klimatyzacyjne oraz zespoły sprężarkowe do klimatyzacji. Prace postępują zgodnie z harmonogramem, nie ma opóźnień w budowie jednostki. Wodowanie kadłuba nowego promu dla Polferries zaplanowano na wczesną wiosnę 2023 roku.
Dofinansowanie
W ostatnich dniach grudnia zeszłego roku, Minister Gróbarczyk poinformował o dofinansowaniu ze Skarbu Państwa kwotą 140 mln zł dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Te środki mają za zadanie wypełnić lukę inwestycyjną w ramach uzupełnienia tonażu w 2023 roku do momentu wejścia do eksploatacji nowych jednostek.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.