Aktualny stan budowy nowego promu dla PŻB S.A.

Portal Stoczniowy ma najświeższe informacje dotyczące realizacji budowy nowego promu ro-pax budowanego w stoczni Visentini który będzie pływał dla polskiego przewoźnika Polferries. Jednostka ma uzupełnić flotę PŻB pod koniec 2024 roku i będzie kursować na trasie Świnoujście – Ystad.
Nowy statek typu ro-pax będzie mógł przewieźć ponad 100 ciężarówek oraz ponad 200 samochodów osobowych. Na pokładzie będzie można zaokrętować prawie 1000 pasażerów. Prom zostanie wyposażony w silniki zasilane LNG, spełniające międzynarodowe wymogi ekologiczne.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pzb-otrzymala-140-mln-zl-na-zakup-promu/
Aktualny stan budowy
Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB S.A. w stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych. 112 bloków jest w pełni ukończonych, z czego 107 jest już zainstalowanych w docelowym miejscu tej budowy.
Aktualnie powstają dwa ostatnie bloki przeznaczone do montażu na pokładzie 5. oraz sześć bloków, mających tworzyć komin promu. Trwają ostatnie prace nad konstrukcją kadłuba nowego statku. Wewnątrz jednostki trwają prace instalacyjne w kabinach pasażerskich oraz montowane jest wyposażenie maszynowni.

Na promie są już zainstalowane oba silniki główne wraz z przekładniami, linia wałów pośrednich, a także obie prądnice wałowe. Jednostkę doposażono także w dwa z czterech zespołów prądotwórczych, a w części dziobowej zainstalowano dwa stery strumieniowe. Na obu burtach zakończono prace nad montażem separatorów paliwa oraz oleju, a także nad systemami pompowymi paliwa. Zainstalowano kocioł parowy i skrzynię cieplną.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/aktywny-poczatek-roku-polferries/
Na budowanej jednostce znajduje się już system oczyszczania wód balastowych i system oczyszczania ścieków, ścieków kuchennych i system toalet próżniowych. O bezpieczeństwo przeciwpożarowe zadba system Hi-Fog. Zamontowano także stacje klimatyzacyjne oraz zespoły sprężarkowe do klimatyzacji. Prace postępują zgodnie z harmonogramem, nie ma opóźnień w budowie jednostki. Wodowanie kadłuba nowego promu dla Polferries zaplanowano na wczesną wiosnę 2023 roku.
Dofinansowanie
W ostatnich dniach grudnia zeszłego roku, Minister Gróbarczyk poinformował o dofinansowaniu ze Skarbu Państwa kwotą 140 mln zł dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Te środki mają za zadanie wypełnić lukę inwestycyjną w ramach uzupełnienia tonażu w 2023 roku do momentu wejścia do eksploatacji nowych jednostek.
Źródło: Polferries

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













